tisdagen den 28:e april 2009

Ny bok om nätbaserad utbildning

Nätbaserad utbildning - en introduktion av Stefan Hrastinski (Studentlitteratur 2009, ISBN: 9789144053240).
"Vad innebär nätbaserad utbildning? Vad ska man tänka på för att lyckas med utbildningar på nätet? Vilka möjligheter och problem finns det med denna utbildningsform? Boken tar sig an dessa och andra viktiga frågor om nätbaserad utbildning."
Läs mer om boken på LearningNet.

Open Ed - nätverk om öppna lärresurser

Open ed är en snygg samlingsplats för alla som är intresserade av att dela lärresurser. Sajten innehåller mycket information om principerna bakom öppna lärresurser (OER) och gör det från både lärarens och studentens perspektiv. Det finns bra och tydliga förklaringar till de flesta frågorna kring OER och information om var man hittar bra material. Man kan förstås bli medlem, delta i diskussioner och skapa nya nätverk.

PLoS - vetenskapliga journaler med öppen access

De flesta stora vetenskapliga journalerna publiceras av stora kommersiella aktörer och är inte alltid lättillgängliga. Public Library of Science, PLoS, ger forskarna möjlighet till publicering med öppen access och därmed större spridning och tillgänglighet. Alla artiklar i PLoS journaler granskas genom peer review och kan laddas ner gratis och får användas enligt principerna i Creative Commons. PLoS koncentrerar sig mest inom områden medicin och biologi.

måndagen den 27:e april 2009

Universiteten irrelevanta 2020 säger amerikansk professor

Risken finns att traditionella universitet blir i stort sett irrelevanta om 10 år om de inte anpassar sig till nya digitala medier. Så skriver David Wiley, professor vid Brigham Young University i USA i en tidningsartikel, Universities will be irrelevant by 2020. Universiteten som inte anpassar sig till mer nätbaserade metoder kommer att tappa studenter som redan idag kräver, till exempel, tillgång till föreläsningar via mobilterminaler och öppna lärresurser. Alltfler lärare och institutioner delar med sig av sitt material och detta skapar möjligheten att nå ut till hela världen med utbildning.

söndagen den 26:e april 2009

Norsk konferens om öppna lärresurser

Intresset för frågor kring upphovsrätt och digitala lärresurser finns växer också i vårt grannland Norge. Norgesuniversitetet arrangerar en konferens 28-29 oktober som har titeln Hvordan dele digitale læringsressurser? och riktas mot lärare inom alla utbildningsformer samt producenter av digitala lärresurser.
"Konferansen skal presentere praktiske løsninger, gode eksempler og sette fokus på langsiktige utfordringer."

fredagen den 24:e april 2009

OER Commons

OER Commons är en stor resursbank med färdiga lektionsplan, filmer, ljudinspelningar,bilder, texter osv som får kopieras så länge man anger källan. En del resurser får även ändras och anpassas. Användningsvillkoren för varje lärobjekt anges tydligt i beskrivningen. Det finns lärobjekt inom alla ämnesområden mellan grundskola och universitetsnivå. Allt är förstås på engelska men det finns ändå många inspirationskällor om man letar lite.

Diskussion kring gratis kurslitteratur

Ett debattinlägg (Omoraliskt att lärarna ska få betala två gånger för sina böcker) i bloggen Newsmill tar två lärare vid Växjö Universitet upp frågor kring öppna lärresurser. Den omdiskuterade sajten Studentbay lägger ut kurslitteratur gratis och har kopplats in i debatten kring fildelning och Pirate Bay. Enligt Jonas Svensson och Stefan Arvidsson är det sedan länge vanligt för studenter att kopiera viktiga delar av sina textböcker och dela dessa med kollegor och att sajten bara är ett nytt sätt att lösa ett gammalt problem. Dessutom behöver man oftast bara boken under en kort period och sedan ligger den bara på hyllan.

Man förstår varför man kopierar på detta sätt men det finns nu lagliga alternativ och författarna hoppas att flera lärare lägger ut framtidens kurslitteratur på nätet genom villkoren i Creative Commons. Redan nu finns det mycket bra kurslitteratur att hämta helt lagligt via initiativ som Wikiversity, OER Commons, Wikibooks mm. Vad detta betyder för förlagen är en annan sak men läs artikeln och följ debatten i kommentarerna.

torsdagen den 23:e april 2009

Virtuella campus

Amerikanska East Carolina University har satsat stort på den virtuella världen Second Life som lärmiljö. En artikel i Campus Technology (Engaging students in virtual learning) berättar att ECUs virtuella campus används för bland annat kurser, studievägledning och bibliotekstjänster. Vissa distanskurser körs helt i Second Life medan andra använder den virtuella världen för vissa moment som simuleringar. Artikeln ger exempel på hur de olika ämnesområdena har utnyttjat SL.

tisdagen den 21:e april 2009

Virtuella lärmiljöer - öppna eller bakom lösenord?

Terry Anderson, Athabasca University (Kanada), har en mycket intressant blogg om nätbaserat lärande som heter Virtual Canuck. Nyligen skrev han en artikel (My place or yours?) om virtuella lärmiljöer inom högre utbildning där han identifierar 3 olika strategier när det gäller skydd mot omvärlden.
  • Hosting behind the garden wall. Den traditionella lärplattformen (Blackboard, PingPong, It's learning) med inloggning är som en inmurad trädgård. Bra skydd för användarna men svårt att bjuda in deltagarna utifrån och svårt att visa arbetet för omvärlden.
  • Hosting in the front yard. Här använder universitetet mer sociala verktyg men med inloggning. Skillnaden är att det blir lättare att bjuda in utomstående och visa delar av arbetet blir synliggare för omvärlden.
  • Hosting in the commons or in someone else's yard. Här använder man sociala nätverk och visar det mesta för omvärlden. Alla kan delta och arbetet blir helt synligt.
Terry visar argument för och emot alla tre möjligheter och det finns redan en del kommentarer på bloggen.

lördagen den 18:e april 2009

Inspirerande lärmiljöer

Den amerikanska tidskriften Educause Quarterly ägnar hela årets första nummer åt lärmiljöer (learning spaces). Flera artiklar visar hur alltfler lärosäten satsar på att radikalt bygga om sitt campus för att möjliggöra mer kollaborativt lärande i stället för traditionella hörsalar och klassrum. Bibliotek blir mötesplatser framför allt med fokus på kollaboration både på plats men också över nätet. Flexibel möblering, smartboards, multimediasalar och trådlösa nät ersätter traditionella datasalar och enskilda studieplatser. Det finns ett fotogalleri med inspirerande bilder från lärosäten som ligger i framkanten av denna utveckling.
Den virtuella lärmiljön blir också allt viktigare och tidskriften tar upp bland annat undervisning i Second Life och hur man kan använda Twitter för att främja det informella lärandet.
Läs Educause Quarterly Vol 1, 2009.

fredagen den 17:e april 2009

Studentum.se - ett alternativ till studera.nu

När man vill söka sig till högskolor och universitet gör man det via studera.nu. Men idag finns det många andra former av eftergymnasialutbildning som kan vara lika intressanta, som KY-utbildningar, yrkesutbildningar och folkhögskolor, och det kan vara bra att kunna se hela utbudet på ett ställe. Det är meningen bakom tjänsten Studentum.se och här kan man titta på tusentals utbildningar både här i Sverige och i utlandet. Tjänsten fokuserar på längre utbildningar och därför finns inte högskolornas fristående kurser med i utbudet.
För mer information om tjänsten se artikeln i LearningNet.

Konferens om breddad rekrytering

Nätverket INCLUDE, som arbetar med frågor kring breddad rekrytering till högre utbildning, ordnar en konferens 1-2 oktober med titeln Vem är högskolan till för ? Konferensen, som ordnas i samarbete med Linköpings Universitet, äger rum på Campus Norrköping och ska fokusera på frågor kring breddad rekrytering, likabehandling och mångfald. För mer information och anmälan, se konferensens hemsida.

torsdagen den 9:e april 2009

Europeana - ett kulturarkiv på nätet

Europeana är ett gigantiskt kulturarkiv och resultatet av en stor EU-satsning för att visa hela Europas kulturskatt på nätet och göra de viktigaste samlingarna tillgängliga för alla. Bibliotek, universitet och muséer har bidragit med bilder, filmer, böcker, manuskript och ljudinspelningar och man siktar mot ett digitalt arkiv på över 10 miljoner lärobjekt 2010. Projektet är en del av EU:s Information Society i2010 Initiative. Just nu är Europeana en beta version men redan den första veckan kraschade servern på grund av överbelastning, så intresse finns definitivt! Läs mer om bakgrunden till Europeana.

Samtidigt arbetar man på ett ännu större projekt: Unescos World Digital Library. Här tänker man digitalisera hela världens kulturskatter och visa upp dem på nätet. Tjänsten är inte igång än men det är spännande att det finns så stora planer. Läs mer i en artikel från brittiska The Guardian, New digital library to display world on a website.

Boktips

Mobilt lärande är ju väldigt aktuellt och allt fler studenter använder helst mobila terminaler som iPhones, iPods och andra typer smartphones för att komma åt material på nätet och för att kommunicera. Det har kommit två intressanta böcker om ämnet som förklarar begreppen och ger praktisk hjälp till lärare som vill göra sina utbildningar mer "mobilvänliga".

Mobile learning: Transforming the Delivery of Education and Training (Athabasca University Press i Kanada). Denna bok finns även som e-bok och kan laddas hem gratis i pdf-format (hela boken eller bara valda kapitel). Boken är skyddad enligt Creative Commons och det betyder att man får kopiera den så länge man anger källan.

Innovative Mobile Learning: Techniques and Technologies av Hokyoung Ryu och David Parsons (Idea Group). Denna bok kan man också läsa på nätet.

Mer infomation om dessa böcker finns på KK-Stiftelsens blogg Framtidens Lärande.

tisdagen den 7:e april 2009

Open Access seminarium i Kalmar 28 april

Rätten till din forskning - hur kombinera upphovsrätt, synlighet och kvalitet?

Högskolan i Kalmar är värd för ett seminarium om Open Access 28 april. Open Access framstår som en ideal form för vetenskaplig publicering och förordas av tunga vetenskapliga och forskningsfinansierande organ. Ännu hämmas dock i viss mån utvecklingen av denna publiceringsform i Sverige genom att en del forskare känner sig osäkra på sina rättigheter, möjligheter och eventuella skyldigheter i rollen som författare.

Seminariet kommer att klargöra vilka möjligheter som Open Access betyder för forskare och ger goda exempel från omvärlden om tillämpningar. Föreläsarna kommer från, bland andra, Vetenskapsrådet, Uppsala Universitet och Lunds Universitet.

Anmälan och mer information

måndagen den 6:e april 2009

Quizlet - skapa egna tester på nätet

Många av oss har skrivit massor av små kort (s k flashcards) för att plugga in fakta som glosor, formler mm (frågan på den ena sidan och svaret på den andra). Nu finns det ett enkelt nätverktyg, Quizlet, som låter dig skapa oändligt många sådana tester och dela dem med andra. Du lägger in dina glosor till exempel och du kan testa dig så ofta du vill. Dessutom kan dina vänner prova sina kunskaper eller bidra med flera frågor. En lärare kan lägga upp en enkel test och bjuda in studenterna.
För att komma igång titta gärna på instruktionsfilmen eller Quizlets blogg.

lördagen den 4:e april 2009

Twitter för lärare

Mikrobloggtjänsten Twitter växer lavinartat över hela världen och det finns förstås tillämpningar inom utbildning. Nu finns det en webbplats, Twitter for Teachers som ger praktiska tips om hur läraren kan använda Twitter. Titta även på en kort film som förklarar vad man kan göra med Twitter.

Framtidens bibliotek

Om du missade seminariet Library of the Future från Oxford University 2 april (se tidigare inlägg) kan du läsa en sammanfattning av alla presentationer och diskussioner på seminariets webbplats. Dessutom finns det länkar till bloggar som har kommentarer om seminariet.

fredagen den 3:e april 2009

Kurskatalogen - utrotningshotad?

Harvard University i USA har nyligen lämnat beskedet att de ska sluta med tryckta kurskataloger och studenthandböcker och satsar på bättre information och tjänster på nätet (se artikeln i Wired Campus). De är inte först med ett sådant initiativ men finns det något lärosäte i Sverige som har tagit steget?

Digital återkoppling på studentarbete

Lärare har alltid skrivit kommentarer/förslag på studenternas inlämningsuppgifter med den legendariska röda pennan. Men hur skriver man kommentarer på digitala dokument? Det finns förstås många enkla verktyg som gör det möjligt för dig att skriva eller rita på vilket dokument eller applikation som helst. En sammanfattning av sådana verktyg finns i en post,
Writing on Your Screen: Digital Annotations Can Save Time, Trees, från bloggen Musings from Mars. Ett av dessa verktyg heter Ultimate Pen och ni kan även se en kort demonstration om hur man använder detta för att rätta en inlämningsuppgift (demonstration av Satish Patel, Högskolan i Kalmar).

torsdagen den 2:e april 2009

Facebook som diskussionsforum

Kan Facebook bli modellen för framtidens lärplattform? En ny artikel (The chemistry of Facebook) i tidskriften Innovate, Journal of online education (Vol 5 Issue 4, April/May 2009) beskriver hur en kurs i organisk kemi vid Iowa State University använde Facebook som diskussionsforum i stället för lärosätets officiella plattform WebCT. Lärarna hade märkt att få studenter bidrog till diskussionerna på WebCT och provade att skapa en egen grupp i Facebook i stället. Resultatet var en markant ökning i antalet diskussionsinlägg och en mer studentcentrerad diskussion än tidigare.

Författarna, Jacob Schroeder och Thomas Greenbowe, ser Facebook som ett komplement till lärplattformen; mest som en mötesplats där studenterna känner sig hemma. WebCT användes som vanligt för kursmaterial, länksamlingar, inlämningsuppgifter, registrering mm. Det krävs förstås flera studier och forskning kring detta men det är intressant att läsa om sådana praktiska erfarenheter.
OBS För att läsa hela artikeln krävs inloggning hos Innovate (mycket enkelt att skapa konto)

onsdagen den 1:e april 2009

Teckenspråk på nätet

Drottning Silvia invigde igår (31 mars) världens största nätresurs för översättning av teckenspråk, Spread the Sign. Man kan mata in ord och fraser på 12 olika språk och se teckenspråks-motsvarighet på olika teckenspråk. Resursen är bra för att kunna lära sig de viktigaste fraserna i ett teckenspråk och framför allt för döva som deltar i internationella utbytesprogram. Spread the Sign är resultatet av ett EU projekt mellan 10 organisationer i 8 länder och de planerar att bygga vidare på tjänsten genom att ta in länder utanför Europa som t ex Japan.
Se även press release och artikel på SVT.