söndagen den 31:e maj 2009

Bing - Microsofts nya sökmotor

Snart släpper Microsoft sin omtalade sökmotor Bing och tar upp kampen med Google om alla våra nätfrågor. Enligt förhandsinformation är fördelen med Bing att den filtrerar bort onödiga länkar bättre än Google och gör det lättare att t. ex. jämföra priser på produkter eller hitta närmaste restaurang. Bing kommer att släppas 3 juni.
Se filmen om Bing.

fredagen den 29:e maj 2009

Wave - Googles nya kollaborationslösning

Google kommer snart med ett nytt verktyg, Wave, som ska förena alla fördelar med befintliga tjänster i Google Apps. Enligt en artikel i Computer World kommer man att kunna dela dokument, bilder, applikationer, whiteboard och kommunicera i en av Googles mest ambitiösa projekt. Det kommer att dröja några månader innan det släpps men det låter klart intressant.
Läs mer om Wave. Läs också på svenska hos Ny Teknik.
Titta på filmen från Googles konferens nedan (se den med kommentarer på Tech Crunch)

torsdagen den 28:e maj 2009

Akademisk högtid i Second Life

Amerikanska Bryant & Stratton College kommer att dela ut examensbevis till flera av sina distansstudenter i en särskild ceremoni i den virtuella världen Second Life (läs mer i artikeln i nättidningen Campus Technology). Skolan har redan ett virtuellt campus i SL och cirka 40 studenter kommer att samlas där som avatarer i en parallell ceremoni till den som sker "i verkligheten". Avatarerna kommer förstås att vara högtidsklädda.

onsdagen den 27:e maj 2009

Vad händer när över 50% av studenterna är på distans?

Flera lärosäten börjar upptäcka att majoriteten av sina studenter är på distans. Vad händer med lärosätets självbild när campusundervisning inte längre är normen? Detta diskuteras i en artikel i den amerikanska nättidningen Inside Higher Ed, The Distance Ed Tipping Point. När allt flera studenter läser via nätet är det nödvändigt att se till att alla lärare kan hantera de verktyg som behövs och att de får rätt stöd. Studenterna kräver mer stöd och inte alltid under "normala" arbetstider. Kompetens i nätbaserad undervisning blir ett krav i alla nyanställningar. Läs även kommentarerna efter artikeln.

måndagen den 25:e maj 2009

20 föreläsningar om utbildning och nätet

En blogg som heter Dangerously Irrelevant har samlat en topp-20 lista över bra föreläsningar om hur nätets roll i morgondagens utbildning. Mycket att fundera över bland dessa och alla kan också laddas ner gratis till en iPod - ta dem med dig på nästa resa!

AudioBoo - verktyg för audioblogging

En ny brittisk tjänst heter AudioBoo och kan beskrivas som en ljudversion av mikrobloggingtjänsten Twitter. AudioBoo fungerar via en iPhone och du kan spela in korta ljudinspelningar, oftast 2-5 minuter, med dina funderingar, kommentarer eller berättelser och lägga ut dem direkt på webben. Tjänsten börjar nu ta fart och, det finns, precis som Twitter, massor av tillämpningar från seriösa reportage till banaliteter. Man kan följa dina vänners "boos" eller prenumerera på diverse kändisar. Inte svårt att hitta bra tillämpningar ino utbildning. Än så länge fungerar AudioBoo endast via en iPhone men de lovar att hitta andra kanaler väldigt snart.
Se även The AudioBoo Blog.
Trevligt om någon kan prova och kommentera.

Plagiering oftast på grund av missförstånd

Plagiering är ett växande problem idag och den största orsaken är att studenter inte riktigt förstår hur de ska skriva och var gränserna går mellan plagiering och bra akademiskt skrivande. Det menar Jude Carroll, Staff and Educational Development Consultant från Oxford Brookes University i en artikel i Högskoleverkets tidning Studenträtt. Egentligen är det bara ett fåtal som medvetet fuskar medan de flesta har inte förstått var gränserna går. För att komma åt problemet bör man satsa på tydligare information, inlämningsuppgifter som gör det svårt att bara kopiera information och djupare förståelse för problemet bland lärarna.

lördagen den 23:e maj 2009

Inspirerande filmer om IKT och utbildning

Det finns ju massor av filmer på YouTube som används för att förklara nya tekniker på ett enkelt sätt. Nu har bloggen Open Thinking har sammanställt en omfattande länklista över filmer som förklarar hur nya nätbaserade tekniker påverkar utbildning. Filmerna finns under kategorier som 21st Century Learning, Copyright, Influence of media on society, History oftechnology and media, Social networks and identity, Internet safety and Documentaries.

fredagen den 22:e maj 2009

Rapport om e-lärande i Kanada

Kanada har kommit långt när det gäller nät-baserad utbildning men det finns en hel del kvar att göra enligt en ny rapport The State of E-learning in Canada som har tagits fram av Canadian Council on Learning. Bland annat konstaterar de att det saknas en nationell strategi för e-lärande och att mer forskning behövs inom området.
Läs också Terry Andersons bloggpost om rapporten, Canada's Lost E-learning Decade.

onsdagen den 20:e maj 2009

Samlad information kring SUNET och Adobe Connect

Nättidningen LearningNet har nu en samlingssida med all nödvändig information kring det nya nationella avtalet som ger alla lärosäten tillgång till e-mötesverktyget Adobe Connect redan till höstterminen. Meningen är att sidan ska uppdateras regelbundet och ska innehålla viktiga länkar.
Samlingssida om e-mötesverktyget Adobe Connect för högre utbildning.

World lecture hall

World Lecture Hall är en nätbaserad resursbank av kursmaterial och föreläsningar. Resursen administreras av University of Texas men kurserna tillhör många olika lärosäten. Principen är att WLH länkar till kurser som är öppna på nätet coh man kan se schemat och materialet. Att titta på upplägget och kursmaterialet är helt gratis men vill man gå kursen får man anmäla sig till det aktuella lärosätet.

fredagen den 15:e maj 2009

Net Nanny svarar på alla frågor om barn och nätet

Elza Dunkels är en välkänd person för alla som arbetar med nätbsaerad utbildning i Sverige och hon har arbetat länge med frågor kring ung kommunikation. Nu har hon lanserat en ny blogg som heter Net Nanny. Här kan föräldrar ställa frågor kring barnens datorvanor och få kloka svar baserade på den senaste forskningen inom området. Bland de första frågorna finns inlägg om hur mycket man bör lägga ut om sig själv på nätet och hur mediekritiska dagens ungdomar är.
Läs även Elzas forskningsblogg Nätkulturer.
Tack till Åsa Kronkvists fina Uggleblogg för information om detta.

SUNET erbjuder e-mötesverktyget Adobe Connect Pro

Ett nationellt avtal har tecknats som betyder att nätverket SUNET erbjuder alla lärosäten e-mötesverktyget Adobe Connect Pro från sommaren. Hittills har svenska lärosäten använt Marratech som standard för e-möten men eftersom verktyget inte kommer att utvecklas längre är det viktigt att hitta ett nytt verktyg. Lösningen presenterades 14 maj vid konferensen TREFpunkt 2009 vid Högskolan på Gotland.
Se presentationen.

Vad är bra undervisning?

Vårens utgåva av den amerikanska tidskriften Peer Review fokuserar på frågan om vad som kännetecknar bra undervisning. En artikel (Understanding great teaching, Bain & Zimmerman) undersöker skillnaden mellan en bra lärare och en populär lärare och menar att bra undervisning leder studenterna att formulera om sina djuprotade föreställningar. En annan artikel (Becoming an effective teacher using cooperative learning, Mills) diskuterar hur man kan stimulera djupare förståelse via kollaborativt lärande. Grupparbete är ett sätt att usätta studenterna för obekväma frågor som leder till att de får revidera sina egna föreställningar.

torsdagen den 14:e maj 2009

Senaste nytt om UR Access

UR access ger dig möjlighet att söka program och klipp från UR och spela upp dem direkt i din dator, se http://uraccess.navicast.net/. UR access ligger öppet på nätet, men för att kunna spela upp UR:s program krävs att ditt lärosäte är anslutet till UR access. Du loggar in med din vanliga inloggning till lärosätet eller med din biblioteksinloggning.
Läs nyheter om tjänstenUR Access nyhetsbrev.

Ny rapport: Higher Education in a Web 2.0 World


Den brittiska organisationen JISC har denna vecka publicerat en rapport, Higher Education in a Web 2.0 World, som är i allra högsta grad relevant för oss i Sverige. Jag skrev om rapporten 8 maj (se nedan) men nu är den tillgänglig.

onsdagen den 13:e maj 2009

Danska skolor tillåter datorer i tentamenssalen

Danska utbildningsdepartementet planerar att låta gymnasiestudenter använda datorer som hjälpmedel under tentamen. Enligt en artikel i tidningen Politiken, Internet skal tillades til examen, är det viktigt att studenterna är vana vid att använda nätet för att komma åt information precis som man gör i arbetslivet. Studenternas arbete kommer att kontrolleras för att motverka risken för plagiat. Planen är att prova denna metod i begränsad skala i år och sedan i skarp drift under 2011. Se även artikeln i danska MetroXpress.

tisdagen den 12:e maj 2009

Ny söktjänst

Sondera är en samsökningstjänst där man söker samtidigt i bibliotekskatalogen LIBRIS, de svenska arkivens databas NAD och Svensk mediedatabas. Tjänsten ger dig möjligheten att söka information om en person eller ett begrepp och få länkar till relevanta böcker, tidningsartiklar, TV- och radioprogram, filmer osv.

Tjänsten är användbar:
  • när man vill få översikt äver ett ämnesområde. Inte bara i skrift, utan också i andra medier som TV- och radio och vad som finns i våra arkiv
  • för att få bättre täckning över ett ämnesområde. Bredda de källor och materialtyper man normalt använder
  • när man ska skriva uppsats, examensarbete, papers. Få uppslag, få översikt, komplettera
  • när man vill finna nya infallsvinklar, källor och medier för sin forskning

söndagen den 10:e maj 2009

Obligatorisk iPod/iPhone vid amerikanskt universitet

Amerikanska University of Missouri kommer att kräva att journaliststudenter köper en iPhone eller iPod Touch för sina studier enligt en artikel i nättidningen Wired Campus (ännu mer intressant att läsa alla kommentarer till artikeln). Anledningen är att alla lektioner kommer att läggas ut som podcasts och för att studenterna ska kunna komma åt sina kurser varifrån som helst. Alltfler lärosäten lägger ut sina föreläsningar via Apples iTunes plattform och detta är bara ytterligare ett exempel på en tydlig trend. Det som var väckt uppmärksamhet är att Missouri kräver att studenterna köper produkter från bara en leverantör.
Läs mer om detta i The Missourian och Corridor of Uncertainty.

fredagen den 8:e maj 2009

Brittisk rapport om högre utbildning och Webb 2.0

En ny brittisk rapport tittar på hur nya sociala webbtjänster (s. k. Webb 2.0, som inkluderar Facebook, Twitter, bloggar, wikis mm) påverkar högre utbildning . Läs artikeln i Times Higher Education, Internet is fostering a 'want it now' culture among students.

Rapporten, som kommer ut 12 maj, har skrivits av The Committee of Inquiry into the Changing Learner Experience och tar upp faran med den ökande digitala klyftan mellan studenter och lärare. Det finns förstås lärare som använder sociala webbtjänster i sin undervisning men det handlar fortfarande om mindre grupper entusiaster hellre än en tydlig policy på lärosätet. De flesta har inte satt sig in i dessa fenomen alls och det kan leda till en klyfta mot studenterna:
"You can look quite foolish in the classroom talking about something that has already been addressed thoroughly by the students in a virtual environment. If you say to them 'Now let's talk about this', they may well say 'We already did - where were you?'"

Rapporten ser också en fara att studenter har sämre källkritik och letar efter snabba svar på sina frågor. Informationskompetens pekas ut som en nyckelfärdighet både för studenter och lärare och lärosäten måste hjälpa sina studenter att söka mer kritiskt på nätet:
"Universities are not controlling information any more. What they should be doing is supporting students in becoming much more critical thinkers."

Nationell lärcentradag

15 maj ordnas en webbaserad paneldiskussion med temat Omställning på arbetsmarknad som en del av det nationella lärcentradagen. Lärcentraförbundet Nitus står för arrangemanget och panelen består av politiker från 6 partier samt representant från Nitus och Vinnova.

Sändningen pågår mellan 10.30-12.00 och kommer att ta upp följande:
• Från anställning till uppdrag – från storföretag till småföretagarkluster
• Från arbetstid till projekt – från tid till färdigställande som måttstock
• Från komponent till koncept – från del till helhet
• Från produkt till upplevelse – från hårdvara till mjukvara
• Från välfärd till livsstil – från generell välfärd till individuell livsstil
Vilken kompetensförsörjning behövs för att klara dessa utmaningar?

Debatten sänds ”direktstreamad” och för att kunna se debatten behöver du bara gå in på www3.edu.nykoping.se/nitus. Under debattens gång kommer du även att ha möjlighet att maila frågor till panelen. Information om mailadress ges vid sändningens start.
OBS! För att arrangörerna ska kunna veta ungefär hur många som lyssnar på debatten bör du anmäla dig till nitus@viadidakt.se.

Mer information.

torsdagen den 7:e maj 2009

Varför klassrumsmodellen?

En debattartikel i nättidningen Campus Technology (Horns of the Dilemna for Faculty av Trent Batson) frågar varför IT-användning är självklar i nästan alla verksamheter inom högre utbildning (administration, ekonomi osv) förutom undervisning. Enligt Batson är klassrumsmodellen ett hinder för utveckling framför allt mot mer individanpassad utbildning. Problemet är att om man ifrågasätter den traditionella modellen måste man sedan ifrågasätta många andra "heliga" begrepp som termin, antagning, salstentamen mm. Läs artikeln och se vad du tycker!

onsdagen den 6:e maj 2009

10 budord för nätbaserad utbildning

Cath Ellis, som är lärare vid engelska University of Huddersfield, har skrivit en intressant bloggpost, 10 Commandments of E-learning med tio praktiska tips om hur man skapar intresse och engagemang på nätbaserade kurser. Läs och se om du håller med. Lägg gärna in kommentarer till henne.