fredagen den 28:e augusti 2009

Svenska barn lämnas ensamma vid datorn

Svenska barn har bra tillgång till datorer men får lite hjälp av vuxna i hur de ska använda nätet för mer än bara nöje. En ny undersökning av Intel visar att svenska föräldrar spenderar mycket mindre tid framför datorn med sina barn än föräldrar i andra länder. Dessutom visar undersökningen att svenska skolor har inte integrerat IT i sin undervisning i lika hög grad än i länder.

Enligt Anders Huge, konsumentansvarig på Intel Norden:
– Vi har fortfarande en självbild i Sverige av att vi ligger lång fram i när det gäller datoranvändande, både generellt och i skolan, men jämfört med exempelvis Storbritannien och Sydafrika ligger vi långt efter. Där säger nästan varje förälder att barnen har tillgång till dator i skolan, och dessutom används datorerna som en integrerad del av undervisningen.

Läs artikeln om studien på idg.se.

Hur du kan använda digitala resurser utan att bryta mot upphovsrätt

Skolverkets utmärkta sajt Kolla Källan har många goda råd för lärare som undrar över upphovsrättsliga frågor i sin undervisning. En ny artikel, Fria resurser löste Falköpingslärares dilemma, handlar om en lärare som har löst problemet med att använda material på nätet i sin undervisning. Han och sina kollegor använder sig av resursbanken Wikimedia Commons för att hämta bilder, filmer och textmaterial och uppmuntrar sina studenter att göra likadant. Genom att alltid använda material som skyddas av Creative Commons licens behöver de inte oroa sig över att bryta mot upphovsrätten.

Vi skriver mer än någonsin

Man hör ofta att dagens ungdomar inte kan skriva längre, genomtänkta texter på grund av att all kommunikation idag sker via SMS och chatt. Men motbilden är att ungdomar skriver nu mer än någonsin och dessutom kan anpassa sitt skrivande till olika målgrupper. En omfattande 5-års studie har gjorts vid Stanford University, Stanford Study of Writing, där 14,672 exempel på studenternas skrivande (inom och utanför klassrummet) har analyserats.

De upptäckte att 38% av allt skrivande skedde utanför utbildningssituationen oftast i chattrum och diskussionsforum. Studenterna skrev i många olika sammanhang och lyckades anpassa sitt språk efter målgruppen. En stor skillnad mot förr är att dagens studenter skriver för en bredare publik. När man lägger ut en text på nätet kan många läsa det i kontrast till gamla inlämningsuppgifter med bara en läsare, läraren. det fanns intressant nog inget bevis att studenterna använder "SMS-språk" i sina längre texter.

Läs en artikel om studien i Wired Magazine, Clive Thompson on the New Literacy.

torsdagen den 27:e augusti 2009

IT och skolan - igen

På de allra flesta arbetsplatser är webben en självklar del av verksamheten; för informationshantering, ekonomi, kommunikation, marknadsföring mm. Men i skolvärlden är webben och IT-användning långt ifrån självklar även om eleverna behöver lära sig hur man arbetar i en alltmer uppkopplad värld. Stig Roland Rasks blogg Unga Nätkulturer har en ny post Klassrummet och samhällsutveckling som citerar flera inlägg i debatten om skolans IT-användning. Läs och kommentera gärna!

Kindle kommer till Europa

Amazons e-bokläsare Kindle lanseras i Europa nästa vecka enligt en artikel i nättidningen Svensk Bokhandel. Enligt artikeln tror man att de har skjutit fram lanseringen på grund av att Sony snart kommer att sälja sin e-bokläsare på denna sida av Atlanten. Kindle ger dig möjlighet att ladda ner hundratals böcker och tidskrifter och läsa dem när du vill. Skärmupplösningen sägs vara väldigt bra och många tror att det kommer att bli ett genombrott för e-böcker. Frågan är om förlagen och författarna här i Sverige är redo att släppa sina verk som e-böcker och hur betalningen sker.

onsdagen den 26:e augusti 2009

IT och skolan

Henry Jenkins, direktör för MIT:s Comparative Media Studies program har intervjuats om hans syn på hur skolor (och högskolor) bör tillämpa IT i undervisningen. I stället för att förbjuda Facebook, mobiler, MSN mm bör man använda dem konstruktivt som en del av undervisningen.

tisdagen den 25:e augusti 2009

Ny avhandling om Open Access

En ny doktorsavhandling om Open Access har just kommit ut. Den har skrivits av Tove Faber Frandsen från Danmarks Biblioteksskole med titeln "Scholarly communication changing: the implications of Open Access". Den beskriver hur Open Access ger helt nya möjligheter för spridningen av vetenskaplig information både bland forskare men även mot allmänheten.
Avhandlingen kan laddas ner som pdf-fil från Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek.

The world is open

Framtidens utbildning kommer att ske på individens villkor där man i allt högre grad kommer åt lärresurser från hela världen gratis via nätet och man diskuterar i globala nätverk. Sådana visioner tas upp i en ny omdiskuterad bok "The World is Open: How Web Technology is Revolutionizing Technology" av Curtis J Bonk.

Tidningen Inside Higher Ed har en längre intervju med författaren där han förklarar principerna bakom öppna lärresurser och hur de kommer att radikalt förändra lärarens och universitetets roller. Universiteten och lärarna stär för validering av kunskap men med ännu mer fokus på studentens faktiska färdigheter och erfarenheter än formella krav. Lärarens roll blir mer och mer att agera som mentor och vägvisare. Nätbaserad utbildning ska bli helt enkelt bättre än traditionella:

"we should not be content when online courses are just as good as face-to-face ones; instead, they should be better."

Vi borde se den nya öppenheten inte som ett hot men som ett sätt att höja kvaliteten eftersom man visar materialet öppet för granskning:

"When one’s work is on display to the world community, instructors are often forced to rethink their teaching and perhaps come up with even more innovative ways to deliver their content."

måndagen den 24:e augusti 2009

M-learning.se

Mobilt lärande eller m-learning börjar verkligen ta fart runt om i världen. Hittills har man kunnat läsa det mesta på engelskspråkiga sajter men 1 september startas en svensk webbplats M-learning.se (finns redan lite att läsa på denna adress). Här kommer du åt nyhetsflöden, artiklar, tips från en testpanel och omvärldsbevakning.

Hur ska man läsa e-böcker?

E-böcker och e-tidskrifter finns det gott om men hur ska man läsa dem utan att få ont i ögonen? Peter Giger, bibliotekarie vid Blekinge Tekniska Högskolan, skriver en bra sammanställning av alla e-bokläsare i nättidningen LearningNet. Det finns et flertal verktyg att välja mellan men ingenting som fyller alla önskvärda kriterier som läsvänlighet, bra upplysning och möjligheter att anteckna och understryka. Amazons nya e-bokläsare, Kindle, har väckte mycket uppmärksamhet men finns än så länge bara i USA.

söndagen den 23:e augusti 2009

Flexibel kurslitteratur

Flexspan har redan tipsat om många webbplatser med gratis kursmaterial och det kommer nya hela tiden. Flat World Knowledge erbjuder ett stort utbud av kurslitteratur som enskilda lärare får välja åt sin klass och det som gör tjänsten intressant är att studenterna får välja hur de vill läsa boken. Läraren skapar en egen webbplats för klassen och studenterna får sedan läsa sina kursböcker gratis på datorn. Många vill inte bara läsa alla texter i datorn och vill hellre ha det på papper och då kostar det lite pengar. Vill du lada hem ett kapitel som pdf-fil kostar det $1.99 (2 kr) och hela boken kan skickas hem till dig i svartvit för $29 (204 kr) eller i färg för $59 (414 kr).

Just nu finns det böcker främst inom företagsekonomi och sociologi men flera ämnen kommer in i sortimentet inom kort. Läs mer i en artikal på CNN, Company offers college textbooks for free.

lördagen den 22:e augusti 2009

Öppen kurs "Social Media and Open Education"

Kanadensiska University of Regina har en intressant kurs för lärare som vill undervisa med hjälp av öppna lärresurser. Kursen heter Social Media and Open Education och du kan även delta utan att vara student vid universitetet. Icke-registrerade studenter får inga poäng men är välkomna att delta och hela kursen ligger helt öppet via en kurswiki. Om du tänker delta i kursen får du gärna höra av dig - det blir intressant att höra dina erfarenheter.

Filmen som introducerar kursen är väl värt att titta på!

Svenska studenter läser läkarutbildning i Rumänien

Denna nyhet har inte mycket med nätbaserad utbildning att göra men är ett tydligt exempel på den pågående internationaliseringen inom högre utbildning. Enligt en artikel i Barometern läser 78 svenska studenter en läkarutbildning vid Universitetet Iuliu Hatieganu i Cluj-Napoca i Rumänien. Bristen på platser på svenska läkarutbildningar betyder att alltfler studenter söker sig utomlands och Rumänien har blivit ett populärt val. 78 av 80 studenter som läser det engelskspråkiga läkarprogrammet i Cluj-Napoca är svenskar. Även universitetets tandläkarutbildning har lockat många svenska studenter.

fredagen den 21:e augusti 2009

Peer 2 Peer University

Peer 2 Peer University är ett intressant amerikanskt projekt som erbjuder korta universitetskurser där allt material finns gratis på nätet (oftast öppna lärresurser från andra universitet), studenterna lär av varandra och kurserna leds av kvalificerade, frivilliga lärare/mentorer. De första 7 kurserna startar redan 9 september och är helt gratis. Denna första omgång kommer att fungera som pilotprojekt och kommer säkert att resultera i en del studier och artiklar. P2PU kan inte erbjuda examination och betyg just nu men arbetar för att samarbeta med ett etablerat universitet framöver.
Läs mer på min engelska blogg, Corridor of Uncertainty.

Ny bok om informationskompetens

Informationskompetenser: Om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker” är titeln på en helt ny antologi som bland annat rapporterar forskningsresultat från projektet Bibliotek, IKT och lärande (BIKT) vid Högskolan i Borås. Boken är den första i sitt slag på svenska och vänder sig till studenter, yrkesverksamma och forskare inom biblioteks- och utbildningsfälten.
Läs mer om boken.

måndagen den 17:e augusti 2009

Ett hot mot vetenskaplig kommunikation?

En artikel i Times Higher Education, A Threat to Scientific Communication, ifrågasätter de stora förlagens omfattande makt när det gäller vetenskaplig kommunikation. Upphovsrättsliga begränsningar betyder att mycket vetenskaplig information bara är tillgänglig för ett fåtal som har råd att prenumerera på de ledande tidskrifterna. Artikeln tar upp farorna med dessa begränsningar och möjligheterna med öppen publicering enligt principen Open Access.

Universitetets framtida roll?

En mycket intressant artikel av Don Tapscott, The Impending Demise of the University, diskuterar universitetets roll i en värld där all information och kunskap är fritt tillgängligt och kommunikationen allt öppnare. Han menar att vi står inför stora strukturförändringar inom högre utbildning och inte minst en pedagogik baserad alltmer på dialog och kollaboration.

söndagen den 16:e augusti 2009

Sociala medier här för att stanna

En av de mest sedda filmer på nätet just nu heter Social Media Revolution och visar, med hjälp av imponerande siffror, hur sociala medier har en central roll i hur världen kommunicerar idag. Jag bidrar till videons tittarsiffror genom att visa den här!

fredagen den 14:e augusti 2009

12 webbplatser med gratisbilder

En artikel på webbtidningen Techradar (12 best places to get free images for your site) har en kort guide till webbplatser med bilder som du får använda i ditt kursmaterial, bloggar mm. Bilderna får användas fritt för icke-kommersiellt bruk. Det är alltid bra förstås att ange källan.

Titta också på en tydlig och nyligen uppdaterad sammanställning på reglerna kring bildpublicering i Skolverkets guide Kolla Källan.
Bild: unprofound.com

torsdagen den 13:e augusti 2009

Framtidens konferenser

Hur aktiva är vi egentligen på konferenser? Vi sitter för det mesta och lyssnar. Det finns förstås massor av bra talare och vi vill inte missa något viktigt. Ibland är det svårt att hitta en stund att prata med dem vi känner utan att tänka på nya kontakter. Samtidigt ska vi bara kolla lite e-post och ringa någon på kontoret....

Med så många nya kommunikationsverktyg borde vi kunna hitta nya former för våra konferenser för att skapa mer interaktivitet och delaktighet. Många konferenser har nu, till exempel, konferensblogg, wiki, Twitterflöden för deltagarnas kommentarer och videoinspelningar på nätet. Nu finns det en studie om framtidens akademiska konferenser av George Siemens, Gerd Leonhard och Nancy White: The Future of Conferences and Events - critical viewpoints. Webbsidan innehåller en del bra filmer av författarna.

Det öppna universitetet

En artikel i den amerikanska tidskriften Fast Company (How web-savvy edupunks are transforming American higher education) beskriver den växande rörelsen inom högre utbildning kring öppna lärresurser (OER - Open Educational Resources) och möjligheten att erbjuda billigare och mer flexibla utbildningar för en större del av befolkningen. En högskoleutbildning i USA och många andra länder kostar mycket pengar och betyder att studenterna tar på sig stora lån. Eftersom alltfler lärresurser finns nu gratis på nätet borde vi kunna erbjuda mer flexibla utbildningar där materialet är i princip gratis och man får betala för kvalificerad vägledning och mentorskap. Redan nu finns det två universitet som bygger på dessa principer; Peer2Peer University och University of the People. Enligt artikel kommer det att finnas flera.

Just nu pågår det en konferens i Vancouver, Kanada, Open Education 2009 (12-14 aug) som handlar just om OER och hur vi ska göra utbildningsresurser öppna för alla. Alla sessioner spelas in och läggs ut på nätet via konferensens hemsida.

NU2010 Dialog för lärande

Konferensen NU2010 anordnas i SUHF:s (Sveriges Universitets- och Högskoleförbund) regi 13-15 oktober 2010 på Stockholms universitet.

NU-konferensen är Sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning. NU, som står för nätverk och utveckling, ska vara en vartannat år återkommande nationell konferens för alla som är engagerade i svensk högre utbildning. Huvudsyftet med konferensen är att främja pedagogiskt utvecklingsarbete genom att erbjuda en mötesplats för spridning, dialog och debatt.

Värdar för konferensen är de högskolepedagogiska och IT-pedagogiska enheterna inom Stockholm-Uppsala Universitetsnätverk (SUUN).

Mer information

onsdagen den 12:e augusti 2009

Bättre sökning på Wikipedia

En nackdel med Wikipedia är att den inbyggda sökmotorn inte är speciellt bra. Nu finns det ett vassare verktyg som heter Powerset som presenterar sökresultat på ett tydligare sätt med summeringar av artiklar, en lista över nyckelord samt relaterade sökkriterier. Du kan även söka genom att skriva in en fråga.


Powerset Demo Video from officialpowerset on Vimeo.

Obama satsar på öppna lärresurser

President Obama har lagt fram en vision att USA ska ha den högsta andelen högskoleutbildade i världen 2020. För att nå dit ska de bland annat satsa $500 miljoner i nätbaserad utbildning för att skapa ett stort bibliotek av öppna lärresurser som alla högskolor och universitet kommer åt. Genom detta kan man se till att även fattigare skolor har tillgång till lärresurser med hög kvalitet och därmed jämna ut kvalitetsskillnader till en viss del. Öppna lärresurser som MIT:s berömda Open Course Ware har funnits i flera år men nu vill regeringen bygga vidare och uppmuntra flera att dela med sig av sitt material.
Läs artikeln om detta i tidningen The Chronicle of Higher Education.

fredagen den 7:e augusti 2009

Framtidens bibliotek

Den brittiska organisationen JISC har en pågående satsning, Libraries of the future. De arrangerar seminarier och andra aktiviteter för att lyfta frågor kring bibliotekets framtida roll inom högre utbildning och hur man arbetar med digitala tjänster. JISC har nyligen släppt en film om satsningen samt inspelningar från olika seminarier och föreläsningar. En översikt av alla aktiviteter ger länkar till flera rapporter och debattinlägg.

torsdagen den 6:e augusti 2009

Studenter lär sig bättre på nätet enligt ny rapport

Den amerikanska utbildningsdepartementet har just släppt en omfattande studie (Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning. A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies) som visar att studenter som deltar i nätbaserade kurser presterar bättre än dem som deltar i en mer traditionell klassrumskurs. Dessutom, studenter som deltar i kurser med både fysiska och nätbaserade aktiviteter (s. k. blended learning) presterar allra bäst.

Enligt rapportens inledning:
"The meta-analysis found that, on average, students in online learning conditions performed better than those receiving face-to-face instruction."

Studien ser fördelarna med nätbaserad undervisning att studenten får mer kontroll över sitt lärande och att nätet öppnar enorma möjligheter för kollaboration och interaktivitet. Det är viktigt att komplettera klassrumsundervisning med nätbaserade aktiviteter. Studien menar att det behövs mer forskning inom detta område.

Läs mer om studien i tidskriften Inside Higher Ed (därifrån kan du ladda ner hela studien i pdf-format).

onsdagen den 5:e augusti 2009

Ny guide till undervisning i Second Life


Brittiska myndigheten JISC har tagit fram en bra praktisk guide för lärare som vill använda den virtuella världen Second Life i sin undervisning. Guiden heter Getting Started with Second Life och kan laddas ner gratis från JISCs webbplats.
Många lärosäten använder redan SL i sin undervisning och många studier har gjorts kring vilka typer av aktiviteter passar bäst i en virtuell värld (t ex simuleringar, rollspel, språkundervisning m fl). Det största hindret för många lärare verkar vara att bara komma igång och denna bok ger praktiska tips om hur man gör samt vad man bör tänka på när man planerar en kurs med moment som sker i SL.

tisdagen den 4:e augusti 2009

Norska universitet först i Norden på iTunes U

Norska NTNU och Universitetet i Stavanger har blivit de första lärosätena i Norden att lägga ut sina föreläsningar via Apples verktyg iTunes U (läs tidningsartikeln på Digi.no). Detta innebär att man kan prenumerera på intressanta föreläsningsserier och titta på dem när man vill antingen på datorn eller på en iPod eller vissa mobiler. Föreläsningarna är gratis och öppna för alla. Föreläsningar från cirka 200 lärosäten finns redan tillgängliga via iTunes U.
NTNU på iTunes
Universitetet i Stavanger på iTunes

WikiLeaks

Ännu en intressant utveckling av wikiverktyget är WikiLeaks, en webbplats som publicerar känsliga dokument om orättvisor och förtryck. Den som "läcker" ett dokument får göra det helt anonymt och det är tänkt att wikin ska avslöja korruption och maktmissbruk. Meningen med tjänsten är att skapa mediauppmärksamhet kring orättvisor och att öppna upp känsliga dokument för granskning. Risken finns förstås att en del regeringar och företag också kan "läcka" information som gynnar dem själva men dokumentet kommer sedan att granskas av tusentals kritiska ögon som kommer att protestera om de ser något som inte stämmer.

måndagen den 3:e augusti 2009

Viktigaste frågor för IT-ledare inom högre utbildning

Amerikanska Educause Review har nyligen släppt sin årliga undersökning Top-Ten IT issues 2009. Undersökningen identifierar de viktigaste utmaningarna som IT-ledningar har framför sig just nu. Mycket handlar om hur nya öppna sociala tjänster utmanar traditionella universitetsinterna system och hur IT-ledare bör engageras ännu mer i strategiska diskussioner med institutionerna och den akademiska ledningen.
Jag har även gjort en kort summering av artikeln på engelska.

Falkenberg satsar på datorer i grundskolan

Ett intressant projekt pågår i Falkenbergs kommun. En-till-En projektet innebär att 850 elever i år 7, 8 och 9 och 120 av deras lärare får personliga datorer dygnet runt, året runt för sitt arbete.

Enligt kommunens webbsida:
"Projektet har som mål att öka kvaliteten på utbildningen i kommunens skolor, utveckla nya metoder och arbetsformer, öka lusten att lära hos såväl elever som pedagoger samt öka elevernas måluppfyllelse och resultat"

Det kan verka som ett dyrt projekt men genom att hitta nya sätt att arbeta borde man kunna spara på andra områden, till exempel lokaler. En bra bloggpost av Stig Roland Rask (Unga Nätkulturer) menar att en mer individbaserad pedagogik skulle kunna leda till en mer frihet i tid och rum och därmed ett minskat lokalbehov.

En av de inblandade lärarna har skrivit i sin blogg en bra lista över allt som han inte längre behöver göra i klassrummet när alla har datorer. Bra argument mot dem som inte ser nyttan med IT i skolan.

Se även en film om En-till-en projektet.