lördagen den 24:e april 2010

Öppen föreläsning - Motivation till utbildning genom teknik

Det Nordiska Nätverket för Vuxnas Lärande (NVL) bjuder på en intressant öppen webbföreläsning måndag 26 april kl 11.00. Jan Svärdhagen, strategiskt ansvarig för nätbaserad utbildning vid Högskolan Dalarna, kommer att prata om temat "Den nya akademin" och hur Högskolan Dalarna satsar på nätbaserat lärande. Föreläsningen sänds via e-mötesverktyget Adobe Connect som inte kräver särskilda programvaror. Du behöver inte webbkamera eller headset för att lyssna på föreläsningen.
 Anmäl dig till föreläsningen.

Föreläsningen ingår i en serie och alla kan ses i efterhand på NVLs webbplats.

Gå även med i NVLs sociala nätverk för nordisk nätbaserad utbildning NorDist.

fredagen den 23:e april 2010

Sökverktyg för öppna lärresurser

Det finns ju massor av öppna lärresurser idag på webben men ett stort problem hittills har varit hur man söker dem. Oftast måste du söka på varje källa för sig (t ex MIT, iTunes U, Academic Earth mm) och det betyder att du aldrig ser hela utbudet.

Ett nytt initiativ som försöker erbjuda en sökmotor för alla öppna lärresurser heter OCW Search. Sökmotorn är fortfarande under uppbyggnad men målet är att du ska kunna söka efter kursmaterial från de flesta universitet och högskolor som lägger ut sitt material på webben.. Läs en artikel om detta i The Chronicle of Higher Education, Web site aims for searchable index of open courseware.

Även "digitala infödingar" behöver stöd

Marc Prenskys begrepp "digitala infödingar" har ifrågasatts mycket under den senaste tiden. Visst behärskar många ungdomar  digitala medier men långt ifrån alla. Nu kommer en färsk amerikansk undersökning som visar att studenter vill ha bättre IT-stöd för att hjälpa dem i sina studier. Studien heter Instructors and Students: Technology Use, Engagement and Learning Outcomes och är baserad på intervjuer med 765 studenter och 308 lärare.

Enligt William Rieders av Cengage Learning, företaget som gjorde undersökningen:
- While college students are adept at manipulating complex social-networking tools through their iPhones and BlackBerries, along with video and computer games, “they’re not nearly as proficient when it comes to using digital tools in a classroom setting; this turns the myth that we’re dealing with a whole generation of digital natives on its head,”

Bland annat visar studien att bara 42% av studenterna tycker att de får tillräckligt IT-stöd för att studera effektivt (begreppet IT innefattar t ex lärplattform, kommunikationsverktyg, program mm). Samtidigt tycker 65% av lärarna att studenterna redan har tillräckligt IT-kompetens. Studenterna vill gärna läsa kurser som är nätbaserade men bara om det finns bra stöd för verktygen.75% of lärarna tycker att användningen av digitala verktyg har ökat studentengagemang i kursen.

Läs mer om studien i artikeln 'Digital natives' need more IT support i nättidningen eCampus News.

Photo by blogger.china from here, reproduced under a cc by-nc-nd 2.0 license.

Uppsving för virtuella konferenser

Intresset ökar markant  för e-möten och virtuella möten, inte minst efter veckans flygstopp i Europa. En BBC artikel, Rise of the virtual conference, beskriver hur flera organisationer använder virtuella världar som Second Life och ON24 för konferenser och utställningar. Virtuella mässor till exempel betyder att företag kan träffa kunder till en bråkdel av kostnaden för en fysisk sådan. Till exempel kommer tidskriften AutoWeek att hålla i världens första virtuella bilmässa senare i år. Meningen är inte att ersätta de fysiska möten men som komplement och som ett sätt att träffas oftare utan större kostnader.

- It is just a matter of time before the virtual events world and the trade show world merge to create the next generation of events - a hybrid of the old and the new.

tisdagen den 20:e april 2010

David Wiley om öppenhet och utbildning

En av frontfigurerna inom öppna lärresurser (OER), David Wiley (Brigham Young University, Utah, USA) presenterade en kort men övertygande presentation, Open education and the future, vid TEDxNYED i New York 6 mars (följ länken för att se alla presentationer). Wiley menar att öppenhet är en nödvändig del av utbildning och att lärande innebär att dela med sig av sin kompetens och kunskap. Idag ser vi en krock mellan spännande nya tekniker och föråldrade attityder förstärkta av lagstiftning. Nya sociala medier ger oss större möjligheter att hjälpa varandra - om vi bara vill det.

söndagen den 18:e april 2010

Surftips för seniorer

Väldigt många seniorer är idag aktiva på nätet och det finns en mängd bra resurser som riktas mot just dem. En sådan blogg heter Surftips - Seniorer som skrivs av Anita Rissler. Bloggen är en omfattande guide till intressanta applikationer och verktyg och även om målgruppen är seniorer är det mesta relevant för alla åldrar. Anita har skrivit bloggen sedan 2004 så det finns en stor arkiv av artiklar att bläddra genom. Just nu är det, inte överraskande, Apples iPad som får uppmärksamhet.

OER seminarium i Sundsvall

Projektet OER - en resurs för lärande ska under det närmaste året sprida kunskap om öppna lärresurser och visa goda exempel på hur lärare och lärosäten delar med sig av sitt material. Projektet genomförs av 9 lärosäten inom Nätverket för IT inom Högre Utbildning med finansiering från Kungliga Biblioteket. Under året ska projektet ordna minst sex seminarier och det första gick av stapeln onsdag 14 april med Mittuniversitetet som värd. Seminariet direktsändes till Mittuniversitetets campusorter Härnösand och Östersund samt till Högskolan i Gävle och dessutom på webben.

Kommande seminarierna i serien:
17 augusti - Linnéuniversitetet, BTH
23 sept - Högskolan i Borås
13-15 oktober - Workshop vid konferensen NU2010
11 november - Karlstads Universitet
3 mars 2011 - Lunds Universitet
Alla seminarier är gratis och kommer att sändas via nätet. Inspelat material kommer att finnas tillgängligt på webbplatsen.
  • Läs mer om seminariet (med länkar till inspelningar och dokumentation)
  • Projektet har också ett socialt nätverk på lärarnätverket Dela! Gå med och delta i diskussionen.

Bild: Bengt Nykvist, Mittuniversitet

lördagen den 17:e april 2010

JISC ger ut översikt om öppna lärresurser

Brittiska JISC och Higher Education Academy står bakom en ny och omfaffande resurs om öppna lärresurser (Open Learning Resources). Webbplatsen Open Educational Resources Toolkit är en wiki som innehåller information om alla universitet som delar med sig av sitt material på nätet, information om Creative Commons och riktlinjer för hur man bör använda dessa resurser. Det här är en del av ett nationellt initiativ, Open Educational Resources programme (här kan du också se länkar till alla projekt som JISC finansierar inom OER) som ska hjälpa brittiska universitet att dela med sig av sitt material, föreläsningar mm så att andra i världe kan använda dem:

- JISC and the Higher Education Academy are collaborating on the Open Educational Resources programme, aiming to support UK higher education institutions in sharing their teaching and learning resources freely online across the world. These resources showcase the high quality of UK higher education and our vision is that they will be used, reused and repurposed globally. Such resources might include full courses, course materials, complete modules, videos, assessments, tests, simulations, worked examples or software. The programme will support universities and colleges in exploring processes and policies, intellectual property rights, cultural issues, technical requirements and data management issues.

En stark kontrast till situationen i Sverige.

fredagen den 16:e april 2010

SR serie om upphovsrätten

Sveriges Radio har sänt en intressant serie om upphovsrättens historia och framför allt hur den påverkar dagens musikindustri med frågor kring Pirate Bay osv. Serien heter Från Platon till Pirate Bay och visar att vi har alltid inspirerats av andra musiker och konstnärer och att skillnaden mellan inspiration och kopiering har alltid varit omdiskuterad. Även om programmet fokuserar på musik och tryckta medier det finns en hel del som är relevant för utbildningssektorn. Serien kan laddas ner som podcast eller du kan lyssna direkt på nätet.

torsdagen den 15:e april 2010

OpenAccess i Sverige

Open Access är ett globalt begrepp idag inom forskning och innebär att forskare ska kunna publicera sina resultat öppet på nätet och i fulltext. Bland fördelarna med detta är att forskningen blir mer sökbar och därför når en större publik. I Sverige kräver nu Forskningsrådet att all forskning som de finansiera ska vara öppet tillgänglig inom 6 månader efter publicering.

Hur går det med Open Access i Sverige idag? En ny artikel på LearningNet, OpenAccess vid svenska lärosäten - från motvind till medvind, tittar på vad som har hänt det senaste året och vilka trender som syns.

- Det är tydligt att vi nu gått in i en ny fas vad det gäller arbetet med Open Access. Vi har gått från vad till hur. Från att missionera om vad Open Access-initiativet innebär har vi nått till en fas då vi framför allt måste koncentrerar oss på att beskriva hur man praktiskt går till väga för att publicera Open Access. Och här har biblioteken en fortsatt viktig roll att spela. Det gäller nu att inte tappa fart och istället ta vara på detta tillfälle, att skapa kontakter och samarbeten med forskarna.

Bild: by eszter on Flickr Creative Commons BY-NC-SA 

Ny ljudblogg om IT och lärande

En lite annorlunda blogg inom IT och lärande är Carl Heaths På tal om ... Bloggen består av en serie podcasts där han tar upp olika aktuella ämnen i diskussionsformat med olika gäster. Du kan lyssna  på alla podcasts direkt på bloggen eller prenumerera via iTunes. Bloggen är fortfarande ganska ny men det finns redan flera intressanta inslag, till exempel Mobilt lärande, Mobilen i praktiken, Öppenhet.
Bra att ha i mobilen när man reser till exempel.

onsdagen den 14:e april 2010

När studenternas arbete syns på nätet

En artikel (Kommunikation och samarbete viktigt i undervisningen) i Skolverkets blogg IT för pedagoger fokuserar på fördelarna med att studenter arbetar öppet på nätet genom att skriva bloggar, bidra till Wikipedia, skapar bokmärkssamlingar mm. Gymnasielärare Niklas Karlsson i Vänersborg berättar om engagemanget som har skapats bland sina studenter sedan de började arbeta mer nätbaserat och i nätverk.

- När undervisningen till stor del bygger på fria lärresurser, som eleverna gemensamt letar upp, är det inte längre enbart läraren som avgör vad undervisningen innehåller. Här gäller det också att börja fundera kring elevernas nätverk, vilka de skapar och delar kunskap med och hur läraren kan få syn på deras lärande och bedöma deras kunskaper. De samlingar och resonemang som eleverna skapar och deltar i kan även andra ha nytta av.

Bland annat har studenterna skrivit artiklar i den svenska versionen av Wikipedia, en uppgift som krävde noggrann forskning och källkritik:

- När eleverna skrev i Wikipedia började de resonera kring kunskapsauktoritet, källkritik och värdet av att förhålla sig till information på ett kritiskt och reflekterande sätt. Det blev samtidigt ett konkret möte med verkligheten, eftersom det man skriver kan ändras och kommenteras av andra användare.

Artikeln innehåller även länkar till materialet som Niklas studenter har skapat. Han är dessutom grundaren av det växande sociala nätverk för lärare, Dela! som just nu har cirka 1200 medlemmar från både skolvärlden och högskolevärlden.

söndagen den 11:e april 2010

Skolelever blir bättre på källkritik



Ett inslag på Rapport idag visar hur undervisningen i källkritik på nätet har blivit betydligt bättre under de senaste åren. Det visar en ny rapport från Skolverket där 2000 elever intervjuades om de hade fått undervisning i källkritik: 80% i grundskolan och 90% på gymnasium svarade ja . I reportaget intervjuas flera elever samt Anette Holmqvist från Skolverket.

Skolverket har en utmärkt webbplats om källkritik, Kolla källan som har många bra tips och länkar för lärare. Det finns mycket matnyttigt för högskoleläraren också.

fredagen den 9:e april 2010

En ny digital klyfta

Stefan Pålsson skriver en bra artikel på Omvärldsbloggen, Den andra digitala klyftan, om skolans inställning till IKT och lärande. Han skriver om en ny rapport från OECD (Are new millenium learners making the grade?) som ser att dagens ungdomar har för det mesta bra datorkunskaper men att de inte får användning för dem i skolan:

- Numera är i stort sett alla elever  tämligen datorvana, men det är fortfarande mest i hemmet och på fritiden som man utnyttjar möjligheterna, och då handlar det framför allt om att hålla kontakt med kompisar och att ägna sig åt underhållning. I skolan sker undervisningen dock i stor utsträckning på samma sätt som tidigare, innan Internet invaderade vardagen.

Det är viktigt att skolan integrerar IKT i all utbildning och visar nätets möjligheter för utbildning och utveckling. Artikeln efterlyser en mer djupgående debatt kring frågan, mer forskning och en ökad förståelse bland beslutsfattare om att nya tag behövs inom utbildning.

torsdagen den 8:e april 2010

Kurs i hur man skriver på Wikipedia

I stället för att förbjuda studenter att använda Wikipedia bör man kanske uppmuntra dem att förbättra och utöka uppslagsverket. Jag har redan skrivit i min andra blogg (Embracing Wikipedia) om amerikanska journaliststudenter som får uppgiften att skriva artiklar på Wikipedia som inlämningsuppgifter.

I Sverige finns det en intressant kurs från Mittuniversitetet, Wikipedia - Författande, Trovärdighet och Teknik, där studenterna får som uppgift att skriva nya artiklar på den svenskspråkiga Wikipedia. Detta innebär mycket noggrann forskning och källkritik. Kursen gick för första gången i höstas och kommer nu som sommarkurs.

Läs min längre artikel om detta på LearningNet.

Plug-in möjliggör flerparts video i Skype

Många som använder Skype har säkert längtat efter möjligheten att ha videomöten med flera personer samtidigt. Du kan prata med flera men video fungerar bara mellan två parter.

Nu finns det en tilläggstjänst VuRoom, en så kallad "plug-in", som möjliggör flerparts videosamtal och visning av dokument på skrivbordet. Det kostar $9.95 per månad men kan vara ett alternativ till dyrare och mer komplexa e-möteslösningar, framför allt för studenter.

onsdagen den 7:e april 2010

Amerikanska utbildningsdepartementet öppnar webbplats om innovation inom utbildning

US Department of Education satsar $650 miljoner i en fond som ska stimulera innovation inom utbildning (Investing in Innovation Fund). Detta är en del av en $5 miljarder investering i skolreform som har som mål att USA ska ha den högsta andelen högskoleutbildade i världen 2020. Som en del i satsningen har de nyligen startat en webbportal, The Open Innovation Portal, så att lärare och utbildningsledare kan samarbeta kring nya projekt och innovativa initiativ.Utbildningsministern Arne Duncan skriver på webbplatsen att projektmedel finns att söka för alla bra initiativ som kan förbättra och förnya utbildningssystemet:

“Many of our generation’s greatest breakthroughs occur when people are willing to invest in small scale projects with big scale potential. We need to identify these pockets of promise in the education community and give them the resources they need to grow.”

Socia-media-pedia

Bibliotekshögskolan vid Högskolan i Borås bjuder in till en workshop om sociala medier som heter Socia-media-pedia tisdag 11 maj (09.00 - 16.00). Gruppen bakom initiativet beskriver det som "en kraftsamling kring studiet av sociala medier där vi inbjuder till en tvärvetenskaplig förståelse med samtal mellan olika forskningsgrenar men också mellan forskare och professionella."

Dagen har följande mål.
  1. Att samlas fysiskt och diskutera sociala medier från olika perspektiv och intressen.
  2. Att lägga grunden för ett nätverk av social media intressenter för framtida forskning och utveckling.
  3. Att identifiera viktiga forskningsspår inom sociala medier.
Workshopen kommer även att sändas men för att verkligen delta i diskussionerna är det förstås bäst att vara på plats.

Anmäl dig här.

Nationell samordning krävs för framgånger inom e-lärande

En ny post på World Banks blogg EduTech (Building national ICT/education agencies) visar att det krävs nationella initiativ för att utveckla e-lärande på ett ordnat sätt. De flesta i-länder (förutom Sverige) har redan statliga myndigheter/organ som står för övergripande frågor ino e-lärande både inom skolan och högskolan och som stimulerar utvecklingen genom att finansiera projekt inom området.

Artikeln diskuterar vilken roll denna organ ska ha i landets digitala utveckling och avslutar med en rad frågor som måste lösas framöver:
  • Hur ska utbildningssystemet strukturera sig för att möta framtidens krav?
  • Vilka globala och regionala "goda exempel" finns?
  • Hur bör en nationell organ organiseras och bemannas?
  • Hur finansieras nationella organ idag och vilka fördelar och nackdelar finns i de olika modellerna?
  • Hur har dessa organ utvecklats hittills i olika länder och finns det trender som är relevanta för framtiden?
Artikeln har redan fått många kommentarer som är oftast väl värda att läsa. Frågan är när Sverige inser att nationell samordning behövs.

tisdagen den 6:e april 2010

Internationell webbkonferens om innovation inom utbildning

Den amerikanska organisationen HASTAC (Humanities, Arts, Science and Technology Advanced Collaboratory) ordnar en internationell konferens HASTAC 2010: Grand Challenges and Global Innovations Conference, april 15-17, 2010. Konferensen är helt nätbaserad med både direktsändningar och inspelade bidrag från ett flertal deltagande universitet.


- This years’ event will focus on grand challenges and global innovations in the form of technologies, research, teaching, and inquiry that can be leveraged across personal, physical, geographical, institutional, disciplinary, and organizational boundaries.  HASTAC 2010 seeks to ask: what are the influence(s) of virtual spaces that can transcend boundaries to impact global innovations?  How will the next generation of digital technologies alter personal, physical, geographical, institutional, disciplinary, and organizational boundaries?  What are the grand challenges in humanities, arts, and sciences that will shape the next generation of global innovation?

Konferensen kommer att använda Google Wave för diskussioner och Second Life som mötesplats.

Öppen kurs i framtidens utbildning

Kanadensiska University of Manitoba erbjuder en öppen och gratis kurs som handlar om framtidens högre utbildning och hur trender inom IKT påverkar lärarens arbete. Kursen heter Education Futures och leds av två av landets främsta experter inom IKT och lärande, George Siemens och Dave Cormier. Kursen kommer att titta på de viktigaste trenderna inom IKT och lärande, hur de kommer att påverka högre utbildning och strategier som behövs för att utnyttja dem på bästa sätt.

"We will be examining the possible futures for education. In order to explore potential paths for education, learning, and training, we will spend time developing a framework for analyzing trends and for generating and evaluating scenarios."

För att delta behöver du bara logga in och börja. Diskussionen har redan börjat. Allt material och diskussion kommer att läggas öppet på nätet så att även de som inte deltar i kursen kan se vad som händer.


Se kursschemat