måndagen den 28:e februari 2011

Föstärkt verklighet inom utbildning

Förstärkt verklighet (Augmented Reality - AR) har lyfts fram av bland annat Horizon Report som en teknik på frammarsch inom utbildning. Tekniken använder GPS och positionsbaserade tjänster för att kunna lägga in information på mobilens skärm när du pekar den mot, till exempel, en byggnad eller objekt. Du kan redan nu prova AR-applikationer som visar information om en restaurang när du pekar mobilen mot den. Hur kan denna teknik användas inom utbildning? Denna presentation ger dig bakgrund om AR samt flera exempel på tillämpningar inom utbildning. Varje bild har ett ljudspår, klicka bara fram bildspelet för att fortsätta presentationen.

söndagen den 27:e februari 2011

Resursguide om e-lärande

Vi som arbetar med projektet CELA (Collaborative E-learning Arena) har skapat en nybörjarguide till e-lärande och en resursguide med förklaringar på de vanligaste begreppen inom nätbaserat lärande och många bra filmer och länkar inom området.

Sajten är fortfarande under uppbyggnad och om du har tips om ytterligare bra filmer eller länkar får du gärna höra av dig.

lördagen den 26:e februari 2011

UR chef kräver fri spridning

Utbildningsradions VD Erik Fichtelius vill kunna sprida alla UR program gratis på nätet utan upphovsrättsliga problem. I en debattartikel på DN (Lös upphovsrätten och släpp UR-programmen fria) menar han att utbildningsprogram som har betalats med statliga medel ska inte ligga bakom lösenord och bör kunna ses och användas av alla, i synnerhet skolor och högskolor. Han nämner Creative Commons som en möjlig lösning där användningsvillkoren för en film står klart och tydligt. UR vill att så många som möjligt ska kunna se alla filmer och höra alla radioprogram men upphovsrättsliga frågor är ett stort hinder idag och måste ses över.

- Upphovsrätten måste lösas! Författare, skådespelare, musiker och programmakare har rätt att få betalt. Men i fram­tiden, om inte redan nu, måste vi förstå att deras verk kommer att distribueras i ett annat universum än etersänd gammel-tv och gammelradio. Jag är inte så oroad över att det finns kommersiella medie- eller läromedelsföretag som tjänar pengar. Jag är mer bekymrad över hur vi i en helt ny digital värld ska nå ut med de program folket redan betalt för.

URs framtid, menar Fichtelius, är att dela med sig och erbjuda bra service; att erbjuda ”service to the public” och inte bara gammal public service.

torsdagen den 24:e februari 2011

Digital kompetens på lågstadiet

Dagens barn ser datorer och nätet som självklarheter och därför är det helt naturligt att de använder datorer redan i första klass. Följande video visar hur en amerikansk skola, Audubon Park Elementary School i Orlando, Florida, har bytt ut papper och pennor mot smartboards och bärbara datorer. Delstaten satsar på att gå över till digitala lärresurser senast 2015 och en kraftig minskning av pappersförbrukning.

Satsningen kostar en hel del förstås, inte minst i kompetensutveckling för lärarna men alternativet är att skolan riskerar tappa relevans för barnen. Enligt en rektor i Orlando:

- We're facing an engagement crisis with our teenagers that is just out of control. They've changed; we haven't.

Läs mer i artikeln, Digital learning: The future is now, but change is slow (Orlando Sentinel)

 

Ny öppen lärplattform för lärare

Diipo är ett nytt verktyg för lärare där du kan skapa ett eget socialt nätverk för dina klasser eller för lärarkollegor. Diipo är gratis och riktas specifikt åt lärare som saknar en lärplattform eller vill använda en öppnare och enklare lärplattform där folk från andra organisationer kan delta.

Diipo fungerar som en blandning av kända verktyg som Ning, Facebook, Google Docs och Twitter. Du kan lägga upp diskussionsgrupper/projektgrupper, dela dokument, spara dokument, komunicera via chatt och korta meddelanden. Det verkar väldigt lovande och det är bara att provköra.

Läs mer i artikeln New Social Networking Platform For Teachers Mixes Google Docs, Ning, Twitter, and Facebook (Edudemic)

måndagen den 21:e februari 2011

Det mobila universitetet

Texting While Seated by Amsterdamize, on FlickrMobiler och surfplattor används allt mer och snart är mobilen det vanligaste sättet att komma åt webben. Många universitet undersöker hur man kan erbjuda mobila tjänster för sina studenter och Syddansk Universitet har tagit ett stort steg på vägen genom att teckna ett avtal med Blackboard on en mobil plattform. Enligt ett pressmeddelande på Realwire kommer lösningen Blackboard Mobile™ Learn att ge studenterna möjlighet att komma åt sina kurser och kursmaterial från sina mobiler (smartphones som iPhone, Blackberry, Android m fl). Därmed är Syddansk Universitet det första i skandinavien att skaffa sig en mobil plattform. Syddansk Universitet har fem campus och därför är en mobil lösning ganska naturlig. Studenterna kommer att kunna läsa kursmaterial, delta i diskussionsforum och se sina testresultat via sina mobiler.

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by  Amsterdamize 

lördagen den 19:e februari 2011

Diskutera med TED


För ett par veckor sedan skrev jag om TED Books, en tjänst som kompletterar de otroligt populära föreläsningarna TED Talks (15 miljoner tittare varje månad). Nu kommer ytterligare en utveckling, nämligen TED Conversations. Efter att ha hört en inspirerande föreläsning är det ganska naturligt att folk vill diskutera den. Nu kan man göra just det och i många fall är föreläsaren med i diskussionen (läs mer på Mashable). Redan nu finns det många diskussioner igång. Vem som helst kan logga in och starta en diskussion och det finns tre typer forum att välja mellan: idéer, frågor och debatt.

torsdagen den 17:e februari 2011

Google Scholar

Om du letar efter vetenskapliga artiklar , avhandlingar eller andra akademiska publikationer kan det vara svårt att hitta rätt med en vanlig Google-sökning. Google Scholar är en mer avancerad sökmotor som bara söker efter vetenskaplig information och då får du mycket bättre kvalitet i dina sökningar.

En ny serie filmer producerade av Linnéuniversitetet och Högskolan i Borås visar hur du söker i Google Scholar. Det finns fyra filmer och den första visas nedan. Se alla fyra filmer (Linnéuniversitetets Bibliotek)

Bra filmer om studieteknik

Bra studieteknik är nyckeln till framgångsrika studier såväl på campus som på distans. Det är oerhört viktigt att kunna anteckna smart, förbereda sig rätt, reservera tid för reflektion samt bearbeta intryck.
En utmärkt filmserie från KTH Learning Lab tar dig genom de viktigaste färdigheterna inom studieteknik med hjälp av Björn Liljeqvist, författaren av boken Plugga smart och lär dig mer.

Hela videoserien kan ses på KTHs YouTube kanal (sök Björn Liljeqvist) men här ser du ett smakprov, om hur man planerar rätt.

onsdagen den 16:e februari 2011

Enkelt sätt att ange källa

Om du vill använda en bild, text eller annat materialpå nätet som redan har en Creative Commons licens (dvs du får kopiera/bearbeta om du anger källan) kan det vara svårt att veta exakt hur du ska ange källan. OpenAttribute är ett nytt och enkelt verktyg som du laddar ner till din webbläsare (just nu bara Firefox och Google Chrome). OpenAttribute upptäcker automatiskt material med CC-licens och genererar automatiskt den rätta källangivelse som du sedan klistrar in under bilden/texten. Verktyget utvecklas viadre och idén är att skapa ett antal tjänster som gör det mycket lättare att skapa och återanvända öppna lärresurser.

För lite utrymme för bildning i skolan

Anthropology of State Societies by vasta, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  vasta 

Går det över huvud taget att föra frågan om bildning i ett samhälle där förväntningar på kunskap är att den tydligt ska gå att mäta och där utbildningssystemet i allt högre grad utgår från ekonomiska premisser? I en ny doktorsavhandling i pedagogik har Mikael Segolsson (Högskolan i Jönköping) studerat begreppet lärande med bildningstanken som utgångspunkt. (läs pressmeddelandet från Högskolan i Jönköping)

Skolan fokuserar allt för mycket på mätbara mål och resultat och behöver tänka bredare på bildning i stort. Den resultatinriktade fokuseringen begränsar kreativiteten hos lärare och elever menar han. Man bör i stället tänka i termer av en bildande utbildning.

Enligt Segolsson:
- Den ensidiga och rationalistiska fokuseringen på mål och resultat i den svenska skolan har medfört att kunskapens giltighet många gånger avgörs genom frågor om vad den tjänar till, om den är mätbar eller om den är ekonomiskt effektiv. 


Källa: Högskolan i Jönköping.

tisdagen den 15:e februari 2011

CELA - ny webbplats om flexibelt lärande

Projektet där jag arbetar heter CELA (Collaborative e-learning arena) och idag kom vår nya webbplats i gång. CELA är ett projekt inom Region Blekinge som ska främja och stödja utvecklingen av nätbaserad utbildning i regionen, och gärna utanför. Projektet riktar sig till skolor, folkbildning, företag och offentlig verksamhet.

CELA är ett 2 årigt projekt som finansieras med hjälp av Tillväxtverket och som ingår i en större satsning på digitala tjänster inom Blekinge. I projektgruppen finns representanter från alla kommuner i Blekinge, Landstinget och Blekinge Tekniska Högskola.

Webbplatsen innehåller nyheter inom nätbaserat lärande, nyheter om projektets aktiviteter, regelbundna inlägg av våra gästbloggare samt en omfattande resursguide och introduktion till e-lärande. Vi hoppas att det finns mycket som är aktuell och relevant oavsett för alla. Vi kommer att bygga ut ännu mer och tar gärna emot kommentarer och förslag. Finns det förslag på utvecklingsprojekt i Blekinge som vi kan hjälpa till med får du bara ta kontakt.

Blackboard erbjuder gratis kursplattform

En intressant utveckling inom lärplattformsbranschen är att Blackboard (den största kommersiella lärplattformen) släpper nu en gratisvariant, Coursesites. Idén är att lärare som inte har tillgång till en lärplattform kan ändå lägga sina kurser på Coursesites och utnyttja alla fördelar med en lärplattform utan den stora investeringen. Du kan skapa upp till fem olika kurser i Coursesites som använder samma grundläggande tekniker och strukturer som den senaste versionen av det "riktiga" Blackboard.

Taktiken från Blackboard är att erbjuda en bra och attraktiv gratisvariant av sin plattform för att visa fördelarna med en bra lärplatttform. Många skolor som inte har skaffat sig en plattform provar i första hand öppna lärplattformar som Moodle eller Sakai och nu vill Blackboard kunna vara med i början av processen också. Det blir mycket intressant att se vad Coursesites har att erbjuda.

Läs Blackboards pressmeddelande om Coursesites.

söndagen den 13:e februari 2011

Etik och moral genom sociala medier

Följande film ger ett bra exempel på hur sociala medier kan användas i skolan. Filmen visar hur lärarna och elever på Norrevångskolan i Karlshamn använde sociala medier för att uppmuntra diskussion kring etik och moral. Ibland är det svårt att få en helt öppen diskussion i klassrummet om ämnet känns lite obekvämt för en del. Genom att lägga diskussionen på nätet i en privat grupp fick alla en chans att säga sin mening.. Här berättar både lärare och elever om sina erfarenheter, hur det är att diskutera viktiga, och ibland svåra saker, i ett forum där alla kommer till tals.

5-minutersfilmer som förklarar begreppen

När du som lärare vill snabbt veta det viktigaste kring en ny teknik eller metod kan en kort video vara den bästa inledningen. Att få en enkel sammanfattning kan sedan stimulera dig att läsa vidare. En amerikansk sajt, Learn IT in 5, fungerar som ett videobibliotek med ett stort utbud korta filmer som förklarar de flesta begreppen inom nätbaserat lärande samt många praktiska lektionstips. Principen är att alla filmer ska vara max 5 minuter långa.

Som smakprov kan du titta på en kort förklaring om ett praktiskt verktyg som heter Embedit, som hjälper dig att enkelt lägga in ett dokument på en blogg, wiki eller annan webbsida.

fredagen den 11:e februari 2011

Webbseminarium om socialt lärande

Det nordiska nätverket NVL (Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande) arrangerar ännu ett intressant webbseminarium den 18 februari. Föreläsaren är Marcia Connor som har nyligen skrivit en bok, The New Social Learning och hon kommer att prata om hur den sociala webben påverkar vårt lärande framöver. Seminariet, som sänds via Adobe Connect, kommer att vara på engelska och deltagarna kommer från hela Norden. Deltagarna kan ställa frågor och diskutera under seminariet via chatt.

onsdagen den 9:e februari 2011

Horizon 2011 rapport publicerad

Varje år publicerar New Media Consortium sin sammanfattning av de hetaste tekniktrenderna inom högre utbildning. Horizon Report 2011 har just kommit ut och precis som alla dess föregångare blir den mycket omdiskuterad och citerad under de kommande månaderna. Rapporten har tagits fram genom ett globalt samarbete och de försöker spegla den globala utvecklingen med representanter från alla världsdelar.

Varje rapport följer samma struktur. Den fokuserar på sex tekniker som kommer att slå igenom inom högre utbildning: två som blir stora redan i år, två som kommer inom 2-3 år och sedan två som kommer på längre sikt (3-4 år). Teknikområden återkommer ibland flera år i rad eftersom det tar tid för dem att gå från långsiktiga till aktuella fenomen.

Årets rapport undersöker följande tekniker:
Årets trender
- Mobilitet. Alla använder mobiler och surfplattor och tillgänglighet blir ett krav.
- E-böcker. De börjar lyfta nu och i år kommer e-böcker att slå genom.
2-3 år
- Spelbaserat lärande. Dataspel skapar engagemang och nu tillämpas samma principer inom utbildning.
- Förstärkt verklighet (Augmented reality). Se världen genom din mobil och du ser klickbara länkar på byggnader, affärer och maskiner.
3-4 år
- Rörelsestyrda datorer (Gesture-based compurting). Vi har redan spel som Nintendo Wii och Kinect där vi spelar med kroppen i stället för speldosa. Trenden fortsätter.
- Learning analytics. Hur man kan analysera alla dina aktiviteter på nätet för att kunna plocka fram rätt material åt dig på ett mer intuitivt sätt.

Rapporten nämner även de största utmaningar som universiteten står inför på grund av dessa trender. Precis som förra året finns det oro att den akademiska världen är långsam att anpassa sig till den digitala världen och rapporten menar att bättre digital kompetens är nödvändig i alla verksamheter. Utvecklingen går så fort och ställer grundläggande frågor om hur högre utbildningen bedrivs. Arbetslivet kräver framöver förmågan att skapa och arbete i nätverk och studenter måste träna mer på sådana färdigheter i stället för individuellt arbete och självstudier som fortfarande präglar dagens utbildningssystem i hög grad.

Ladda ner rapporten som pdf

Bild: NMC CC BY NC

Biblioteksdagarna 2011 i Visby

Biblioteksdagarna 2011 är en viktig mötesplats för alla som arbetar med biblioteksfrågor och i år har man valt Visby som konferensort.  Konferensen börjar kl. 13.30 onsdagen den 11 maj och avslutas kl 12.45 fredagen den 13 maj. Under tre dagar får du vara med på inspirerande föreläsningar, diskussioner, seminarier, studiebesök och utflykter. Konferensen kommer att ha aktiviteter på 3 ställen: Wisby Strand, Visby, Almedalsbiblioteket och Högskolan på Gotland.

- Biblioteken erbjuder fri tillgång till information och kunskap och de är en viktig byggsten i ett demokratiskt samhälle. Den pågående och omfattande förändringen av informationssamhället försätter biblioteken i brytpunkten mellan det ständiga flödet i en digital och global värld och den mer konstanta berättelsen på papper mellan två pärmar.

Läs mer: Biblioteksdagarna 2011

Virtuellt campus på KTH

När studenter är spridda över hela landet och även internationellt blir universitetets webb den gemensamma samlingsplatsen. Via lärosätets webb samlas campus- och distansstudenter, fast personal och gästlärare samt externa projektmedlemmar. Webbplatsen blir då en mötesplats för diskussion, support, lärande och samarbete och det är viktigt att baka in dessa funktioner på ett attraktivt och engagerande sätt.

KTH har tagit täten i denna utveckling genom lanseringen av KTH Social, en arena för alla studenter och personal att träffas och diskutera. KTH Social ger alla möjlighet att delta i och starta egna diskussionsgrupper för att diskutera kurser, studiefrågor och projektidéer. Diskussionerna kan ses av alla men du måste ha ett KTH-konto för att delta. Diskussioner som tidigare ägde rum i lösenordsskyddade lärplattform syns nu utåt och även studenter som läser andra kurser kan delta.

Satsningen ingår i ett omfattande projekt på KTH som heter Virtuellt Campus.

Läraren och sociala medier

E-delegationen presenterade nyligen sina Riktlinjer för myndighetens användning av sociala medier. Hur påverkas läraren av dessa riktlinjer? Var går gränsen mellan arbetet och privatliv? Vem är ansvarig för det som skrivs i diskussioner i sociala medier, är sådana inlägg allmänna handlingar och vad gäller när det gäller arkivering?

Dessa frågor och många flera togs upp i en presentation av Per Axbom vid ITHUs (Nätverk för IT inom Högre Utbildning) vårmöte i Karlstad 9 februari. Hans bildspel syns nedan. Mycket kretsar kring tydlighet; det måste vara tydligt vem avsändaren är och vem som är ansvarig. Om man kommunicerar som myndighetsperson får man inte blanda in personliga åsikter; så är det i telefon och e-post också. Man måste avsätta resurser för att någon har uppsikt över helheten och kan upptäcka eventuella problem. Rutiner för gallring av olämpliga kommentarer osv behövs också.

Var med och följ debatten kring riktlinjerna genom att delta i E-delegationens diskussionsforum.

måndagen den 7:e februari 2011

Vad innebär öppna digitala lärresurser för studenters lärande och utbildningens utformning?

Hur kan man arbeta med digitala lärresurser? Hur utformar man en kurs som innehåller öppna digitala lärresurser och vilket pedagogiskt värde finns med att använda digitala lärresurser? Hur ser studenter på digitala lärresurser? Vad kan digitala lärresurser innebära för studenters möjligheter för fördjupat och kollaborativt lärande?

Den 3 mars (12.15 - 16.00) hålls ett öppet seminarium vid Lunds Universitet med temat Vad innebär öppna digitala lärresurser för studenters lärande och utbildningens utformning? Seminariet ingår i projektet OER - en resurs för lärande och är ett samarbete mellan Lunds universitet, Malmö Högskola, Sveriges Lantbruksuniversitet och Lunds universitets studentkår (LUS). Seminariet sänds via Adobe Connect till Malmö Högskola, SLU (Alnarp, Skara, Umeå och Uppsala) och via webben till alla intresserade.

Läs mer om seminariet (Lunds Universitet)

lördagen den 5:e februari 2011

Bra användning av sociala medier


Man läser nästan varje vecka om någon som har gjort övertramp via Facebook eller andra sociala medier. Oftast handlar det om okunskap eller handhavande fel hellre än något som inte fungerar i själva verktyget. Många organisationer inför riktlinjer om hur de anställda bör använda sociala medier i tjänsten och E-delegationen publicerade nyligen Riktlinjer för myndigheters användning av sociala medier.

Det finns också många andra webbplatser som ger goda råd, till exempel Social media etiquette for students: 50 crucial rules. Denna lista ger flera bra praktiska tips om hur man bör bete sig på sociala sajter. Mycket handlar om sunt förnuft; att inse att det du lägger ut på webben är synligt för alla, inte bara dina närmaste vänner, om du inte själv justerar dina inställningar i verktyget. Mycket handlar om att visa respekt för andra och att vara medveten om vilken identitet du visar. För många är det svårt att kombinera jobb och privatliv på Facebook och ibland kan det vara bättre att ha två identiteter.

torsdagen den 3:e februari 2011

Breddad rekrytering i fokus

Nätverket Include, som diskuterar övergripande frågor om breddad rekrytering inom högre utbildning, arrangerar en konferens 11-12 maj vid Malmö Högskola. Konferensen riktas mot alla som är intresserade av breddad rekrytering, likabehandling och mångfaldsfrågor.


Det preliminära programmet innehåller bland annat:
  • att undervisa i heterogena studentgrupper
  • internationalisering
  • validering/reell kompetens
  • studenters skrivande
  • förändringar i antagning
Läs mer om konferensen.

Källa: LearningNet.

Diigo-guide för lärare

Diigo är ett verktyg för att samla bokmärken och skapa nätverk (s k social bookmarking). Meningen är att du kan samla på ett ställe alla dina bokmärken på intressanta artiklar, rapporter, nyheter, filmer så att du kommer åt din samling varifrån som helst. Det används mycket av lärare och forskare för att skapa nätverk kring ett ämne eller forskningsområde. Man kan lätt skapa en gemensam länklista för ett projekt, klass eller lärarlag.

Diigo ger också stora möjligheter i klassrummet och nu finns det en webbplats, Student learning with Diigo, där du kan lära dig mer om verktyget och hur du bäst använder det i din undervisning. Denna webbplats har goda exempel och tips i form av filmer och instruktioner samt diskussionsforum och lektionsplaner.

onsdagen den 2:e februari 2011

Nätverktyg för folkbildare

Folkbildningsnätet erbjuder en kurs (Nätverktyg för folkbildare) för lärare som vill börja undervisa via nätet. Målgruppen är alla lärare inom folkbildning som har nätvana men har inte undervisat så mycket via nätet än. Kursen är helt på distans och kostnadsfritt. Den startar 21 mars och är uppdelad i 4 moment: distanspedagogiska grundfrågor, medier (ljud, bild, film), spel och animering samt sociala medier.

Mer information

tisdagen den 1:e februari 2011

Norsk guide om nätlärande

Norska NFF (Norsk forbund for fjernundervisning og fleksibel utdanning) har nyligen släppt en interaktiv guide om nätlärande, Nettlærerguiden. Guiden riktar sig till alla som arbetar med utbildning på nätet. Den är fortfarande en betaversion och vidareutveckling pågår.

Lärare möter nya förväntningar från studenter och arbetsgivare. Nya verktyg och metoder krävs och med dem kommer nya pedagogiska och metodiska utmaningar. Guiden ska hjälpa läraren hitta sin egen nivå inom nätbaserad utbildning.

- Vi ønsker å utvikle det profesjonelle aspektet omkring nettlærerrollen. Vi ønsker å bevisstgjøre den enkelte nettlærer og tydeliggjøre de spesifikke kvaliteter og kompetanser som kreves ..... Vi ønsker å utvikle verktøy til hjelp for nettlæreren og for bedriften/nettskolen der han/hun er ansatt. Vi ser også dette i sammenheng med de reviderte kvalitetsnormene for nettbasert utdanning, og vil knytte verktøyene sammen på nett.

NFF har även en förhoppning om att initiativet kan vidareutvecklas till ett nordiskt/baltiskt projekt där man tar fram guider på olika språk men med samma budskap och upplägg.

Framtidens lärande


Konferensen Framtidens Lärande 2011 (19-20 maj) på Nacka Strand är en viktig mötesplats för alla som bryr sig om IT i skolan. Här samlas tusentalet deltagare från hela landet för diskussion och inspiration, demonstrationer och erfarenhetsutbyten. Keynotes, inspirationsmöten, utställningar, idémarknad, skolbesök, frukostmöten mm. Redan 18 maj kan man vara med på ett flertal inspirerande studiebesök, seminarier och TeachMeet.

Framtidens lärande – här och nu koordineras av Stiftelsen DIU och medarrangör är Nacka kommun, Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten/SPSM, Sveriges Kommuner och Landsting/SKL, Internationella Programkontoret/IPK.