fredag 31 maj 2013

Rapport: Universitet och högskolor 2013

Universitetskanslersämbetet har publicerat sin årsrapport, Universitet och högskolor 2013. Här finns statistik kring svensk högre utbildning samt rapporter om olika områden. Bland de stora trenderna under det senaste året finns följande:
  • Stor minskning av antalet nybörjare inom högre utbildning
  • Unga studenter dominerar, allra högst bland 21-23 åringar
  • Sjunkande prestationsgrader
  • Antalet examinerade fortsatt högt och allt fler tar flera examina
  • Kraftig minskning av antalet inresande studenter (på grund av nya avgifter)
  • Högskolans personal allt mer välutbildad
  • Balansen mellan forskning och utbildning förändras; stor fokus på forskning.
Minskade anslag till lärosäten har betytt att de koncentrerar sig på traditionella studentgrupper och breddad rekrytering verkar ha minskat. När det gäller distansutbildning konstareras det att genomströmningen är fortfarande dålig bland fristående kurser på distans. Efter många års kraftig tillväxt har antalet studenter som läser på distans sjunkit något och ekonomiska faktorer kan vär betyda att flera distansutbildningar läggs ner på grund av sämre genomströmning.

tisdag 28 maj 2013

Penmia - webbtjänst för det du inte vill dela med andra

Secret Diary. by oindrila., on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.0 Generic License  by oindrila.

Penmia är som en gammaldags dagbok, fast på nätet. Du skriver ner dina hemliga tankar, klistrar in bilder, sparar viktiga datum och allt som du vill komma ihåg och ingen annan kommer åt dem. Du loggar in och ditt material skyddas av 256-bit kryptering nästan som en banktjänst. Du kan skriva eller ladda upp bilder på ditt konto från vilken dator som helst eller via Penmias mobilapp. Den största fördelen med tjänsten är att du kommer alltid åt den samt att den är skyddad.

Vill du dela vissa saker kan du enkelt göra så via de vanligaste sociala nätverken men huvudsyftet med Penmia är att skapa ett skyddat eget området på nätet som ingen sökmotor hittar.

måndag 27 maj 2013

Elever skriver guide för lärare

En ny bok, The Connected learners: A Step-by-Step Guide to Creating a Global Classroom, har skrivits av en grupp norska elever tillsammans med sin lärare och är en guide för lärare som vill kunna använda IT på ett pedagogiskt sätt. Boken är resultatet av ett projekt som Ann Michaelsen, lärare i engelska, och sina elever vid Sandvika gymnasium har genomfört för att visa hur man skapar ett digitalt klassrum och främjar kollaborativt lärande. Eleverna arbetade under ett år med att skriva boken för att sprida egna erfarenheter om kollaborativt lärande och samtidigt leva som de lär. Ett projekt i engelska blev en bok som nu publiceras internationellt och väcker intresse och reaktioner över hela världen. Ett lysande exempel på det globala klassrummet. Läs mer på klassens sajt Connected learners.

Från bokens introduktion (i pressmeddelandet om boken):

- This year our English class is an active, web-based, networked educational environment and we want to teach YOU how to master the skills of webucation. We will teach you how to make a blog and integrate it into your learning; we will discuss the positive effects of a digital classroom and inspire you to use digital tools. 
Teachers sometimes struggle to find good use of digital tools for learning. At Sandvika High, 27 students have dedicated their first year of high school to test out different ways to combine pedagogy with technology in the classroom. In the process, we have written this book to share our knowledge and findings with you. Many teachers assume that students are tech savvy and experts in technology. The truth is that students mostly master only the areas they are interested in. 
Our goal is to push you off a cliff into the swirling waters of digital education. After pushing you over the edge we will show you how to avoid the razor sharp rocks you might encounter in a digital world with unreliable websites and the constant danger of being distracted... So power up your computer and enjoy the ride.

söndag 26 maj 2013

Spela in egna talböcker

Podcast Recording Studio by Kent Manning, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by Kent Manning

Om du har skrivit en bok eller längre text kan du även ge ut den som talbok med hjälp av enkla appar i din mobil eller surfplatta. En artikel av Geoffrey Goetz, How to create your own audiobooks, ger ett steg-för-steg guide till hur du spelar in dina texter och sparar dem som ljudfiler i till exempel iTunes. Guiden är inriktad på Apples iPad och appen GarageBand och du behöver inte mycket mer än en bra mikrofon för att komma igång.

Inom undervisning finns det många tillämpningar av sådana inspelningar. Din kurslitteratur (som du har upphovsrätten till) kan spelas in så att studenter kan lyssna när de vill. Studenter/elever kan spela in egna texter och göra dem tillgängliga för andra. Inom språkundervisning kan läraren spela in uttalsövningar, berättelser osv.

fredag 24 maj 2013

Universitetskanslern skriver om MOOCs

Universitetskanslern Lars Haikola kommenterar MOOC-utvecklingen i en artikel på Universitetskanslersämbetets hemsida: Campus och MOOC utesluter inte varandra. Han menar att MOOCs kompletterar den traditionella campusutbildningen eftersom de riktas mot olika målgrupper och behov.

- Det här är något radikalt nytt som alla universitet och högskolor måste ta till sig på ett eller annat sätt. MOOC är ett spännande alternativ men jag tror att den traditionella campusidén fortfarande håller. De utesluter inte varandra. Vi skulle gärna ägna oss mer åt att granska kvaliteten på MOOC-kurser.

Han skriver att universiteten i Sverige fortfarande har monopol på examination och att även om det kan komma nya aktörer inom högre utbildning är det viktigt att våra universitet står för akademisk kvalitet och examinerar på ett trovärdigt sätt.

- Massor av olika organisationer erbjuder högre utbildning. Det som svenska högskolor har monopol på är inte utbildningar utan det är just examina. Att vårda det varumärket är viktigt och det hjälper även vårt utvärderingssystem till med att göra.

Läs även en ledarartikel i Svenska Dagbladet som berör samma område: Ska högskolan dela cd:ns öde?

onsdag 22 maj 2013

Karolinska Institutet först i Sverige med MOOCs

Bild: Magnus Aldemark KI
Karolinska Institutet är det första svenska lärosätet som går med i någon av världens stora MOOC-organisationer för att kunna erbjuda gratis nätbaserade öppna utbildningar. KI är ett av 15 nya lärosäten som har nyligen gått med i EdX, ett konsortium som grundades av amerikanska MIT och Harvard University för 1,5 år sedan. Nu finns det totalt 27 universitet i organisationen från Nordamerika, Europa, Asien och Australien.

I ett pressmeddelande från KI står det att de ska erbjuda fyra MOOCs med start hösten 2014:

- Genom att vara en del i detta världsomspännande sammanhang vill vi visa vägen även för andra svenska lärosäten. Att kunna erbjuda utbildningar via nätet ökar inte bara vår synlighet globalt utan är också en viktig intern process för utvecklandet av nya utbildningar, säger docent Nabil Zary som är ansvarig för samarbetet med edX.
Läs mer i ett pressmeddelande från EdX, EdX Expands xConsortium to Asia and Doubles in Size with Addition of 15 New Global Institutions.

Nu finns det två nordiska universitet som kommer att erbjuda MOOCs: KI med EdX och Köpenhamns universitet med Coursera. Frågan är bara vilka andra som hänger med?

tisdag 21 maj 2013

Kunskapshubben

Kunskapshubben är ett mycket inspirerande exempel på hur en skola kan skapa en egen medieportal. Det är Årstaskolan i Stockholm som står för sajten och allt material där har skapats av lärare och elever från skolan.

Sajten innehåller filmer inom alla ämnesområden med övningar, genomgånger, experiment och mer lekfulla inslag. Väldigt många filmer har gjorts av elever som en del av sitt skolarbete. Med inloggning kan man själv ladda upp egna filmer och skapa listor med favoriter mm.

Materialet på Kunskapshubben är märkt med Creative Commons licenser som innebär att man får gärna kopiera och använda materialet så länge man erkänner upphovsmännen, inte använder verket i kommersiellt syfte och utan bearbetning (Creative Commons BY-NC-ND)

måndag 20 maj 2013

Webbradio - starta ditt eget radioprogram

BlogTalkRadio är världens största sociala radionätverk med över 40 miljoner lyssnare varje månad. Här finns det 15 000 olika radioprogram du kan välja mellan inom många områden. Just inom utbildning är det lärare, studenter och skolledare som producerar intervjuer, diskussioner, dokumentärer eller debattinlägg. Du kan spela in eller direktsända egna radioprogram via din mobil eller dator. Om du sänder direkt kan du även lägga till en chattsession så att dina lyssnare kan ställa frågor och diskutera och om du är riktigt ambitiös kan du ta emot inkommande samtal från lyssnare.

Tjänsten är gratis för lyssnare men vill du ha ett eget program får du betala.

söndag 19 maj 2013

Lär dig blogga med Blogger

Blogger är ett av de enklaste bloggverktygen som finns; denna blogg ligger på Blogger t ex. Camilla Lindskoug har en intressant blogg som heter IKT-skafferiet och under de senaste veckorna har hon gjort flera korta filmer som visar hur du kan börja blogga: Bloggskola med Blogger. Följande fem avsnitt finns redan:
Här ser du det första avsnittet om att skapa en blogg.

fredag 17 maj 2013

Ny lista över alla MOOC-organisationer

I alla artiklar om massiva öppna nätutbildningar (MOOCs) nämner man oftast bara den största organisationen, Coursera, som är ett partnerskap av 69 lärosäten som erbjuder gratis kurser. Men de är långt ifrån ensamma och idag finns det minst 34 olika organisationer och partnerskap som erbjuder MOOCs i olika modeller. AeLSNet har samlat länkar till dessa organisationer på sidan List of MOOC providers. De vill gärna få in tips om flera namn som kan läggas in i listan.

torsdag 16 maj 2013

MOOC-feber fortsätter

Varje dag ser nya utvecklingar inom MOOC-vågen med nyheter, artiklar och mängder av bloggposter. En ny akademisk tidskrift om MOOCs, MOOCs Forum, lanseras just nu och det senaste numret av EU-tidskriften eLearning Papers är ett temanummer, MOOCs and beyond (eLearning Papers 33, 2013).

Här kommer ett bra filmreportage av kanadensiska CBC som ger bakgrundsinformation om MOOCs och vad de betyder för högre utbildning framöver. Tyvärr fokuserar filmen nästan helt på den största aktören Coursera och nämner inte dem som uppfann hela begreppet, nämligen kanadensiska forskare/lärare George Siemens, Stephen Downes och Dave Cormier. Men filmen ger ändå en bra bild av hur en MOOC fungerar.

onsdag 15 maj 2013

Eliademy lockar in Moodleanvändare

Bild: Eliademy
Den finska molnbaserade lärplattformen Eliademy expanderar och finns nu på 11 språk. Nu vill de locka in Moodleanvändare genom ett enkelt importeringsverktyg. Man kan ladda upp hela kurser från Moodle till Eliademy och den kan hantera alla versioner av Moodle från 1.9 till 2.5.

Just nu kan man inte ladda upp allt från Moodle men de lovar att fixa de återstående funktionerna inom kort. Det verkar som att molnbaserade lärplattformar börjar konkurrera på allvar med de etablerade lärplattformarna. Fortsättningen lär följa.

Läs mer: 7 Million Moodle Courses Can Now Be Taught Via Eliademy.

tisdag 14 maj 2013

Norska utbildningsministern vill se flera nätstudenter

Oslo Universitet by Martin Hapl, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by Martin Hapl

Norges kunnskapsminister, Kristin Halvorsen, uppmanar landets lärosäten att använda IKT för att nå flera studenter enligt en artikel i Utdanningsnytt, Ny teknologi åpner for flere studenter. Ministern talade vid en konferens vid Oslo universitet som handlade mest om kvalitet inom högre utbildning. Hon påpekade att norsk högre utbildning visade stor flexibilitet och öppenhet idag och att antalet studenter i landet hade ökat med 38% sedan sekelskiftet.

Hon lade stor vikt på hur nätet håller på att förändra högre utbildning och fokuserade på alla nya möjligheter som finns att locka in nya målgrupper. Hon nämnde framför allt Khan Academy som ett inspirerande exempel på utbildningens kraft:

- Salman Khan er verdens mest sette lærer. Videoklippene fra Khan Academy er sett 250 millioner ganger. Det startet med at han ville hjelpe kusinen 220 mil unna med matteoppgavene. Det jeg liker aller best med historien, er Khans ønske om at andre skulle forstå mer. Så fant flere videoene hans på nett og de spurte om han ikke kunne lage nye videoer. Han fikk fantastiske tilbakemeldinger. Nå har han fått hjelp av noen rikinger for å realisere ideen om gratis utdanning til hele verden.
- Jeg heier på folk som Khan og andre som vil gi utdanning gratis. At de forstår at gratisprinsippet er viktig for at alle skal ha like muligheter. Teknologi gjør dette realiserbart. Utfordringen er å sikre en utdanningen er preget av kvalitet og at den er forskningsbasert. Vi må være like trygge som for tradisjonell utdanning på at studentene som tar utdannelse på denne måten, kan det de skal kunne.

Halvorsen uppmanade landets lärosäten att satsa på IKT på ett strategiskt och kvalitetssäkrat sätt:

- Jeg vil utfordre universitetene og høyskolene til å jobbe strategisk med IKT som didaktisk virkemiddel for å bedre læringen for studentene og for å kunne tilby utdanning av høy kvalitet til flere.

Ytterligare en intressant punkt i hennes tal var att forskningsresultat som har finansierats med statliga medel ska helst publiceras i öppna tidskrifter.

fredag 10 maj 2013

Akademiskt skrivande - vem skriver vi för?

Thesis Writing by Rasimu, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by Rasimu

Det skrivs fler vetenskapliga artiklar än någonsin men för vem skrivs dem? Det är en fråga som ställs av Susanne Pelger (Lunds universitet) i en artikel Den vetenskapliga artikelns förbannelse. Artiklar publiceras i oftast dyra tidskrifter som läses endast av andra forskare inom samma smala område men når väldigt sällan dem som skulle ha nytta av resultaten. Forskningsresultat sprids inte särskilt effektivt denna väg så varför gör man det? Anledningen är främst meritering.

- Så då är det dags att backa tillbaka till den ursprungliga frågan. Varför skriver forskare? Egentligen. Och det är nu det börjar brännas.Anledningen kan vara något mycket simplare än att sprida resultat, och den stavas MERITERING. En vetenskaplig artikel ger höga poäng hos bedömare. Till skillnad från en populärvetenskaplig artikel. Eller debattartikel. Eller bok. Trots att boken ofta är både längre och mer komplex än en vetenskaplig artikel. Och trots att en bok som riktar sig till en bredare målgrupp i många fall kan göra betydligt större nytta.

Det är kanske dags att tänka bredare när det gäller spridning av forskningsresultat och satsa på olika publiceringsformer. Viktigt att behåller den akademiska stringensen i vetenskapliga artiklar men att också se till att resultat når också ut till berörda grupper och samhället i stort.

torsdag 9 maj 2013

Konferens: E-lärande i högre utbildning

Konferensen E-lärande i högre utbildning äger rum 11-12 september i Stockholm. Den riktar sig mot i princip alla inom högre utbildning som vill veta mer om hur nätet håller på att förändra undervisning, lärarens roll, studentens roll och vår syn på lärande i stort. I anslutning till konferensen finns ett fördjupningspass om juridiska aspekter på IT-baserad utbildning (10 september).

- Speciellt inbjuden är den internationellt erkända professor Gráinne Conole från University of Leicester som delar med sig av sina idéer kring hur modern utbildning kan designas. På konferensen får du också träffa Hanne Maria Bingen, Diakonhjemmet høgskole, som utsågs till årets nätlärare 2012 i Norge. Hon berättar om hur man byggt upp en nätkurs som stöd till campusundervisningen och delar med sig av erfarenheter hon gjort under arbetet med detta.

Konferensen behandlar bland annat:
  • Hur förändrar öppna utbildningar universitetsvärlden
  • Så säkerställer vi kvalitet i e-utbildningen - kopierar vi traditionell utbildning eller gör vi något eget?
  • Hur kan sociala medier inspirera högre utbildning?
  • Hur får man ut mest av kombinationen e-lärande och campusundervisning?
  • Pedagogiska utmaningar med nya tekniska lösningar
  • Erfarenheter från flipped classroom, student generated content och sociala medier i högre utbildning
Konferensen arrangeras av Informa IBC.

onsdag 8 maj 2013

Öppna kurser i datateknik

Inga svenska lärosäten har hoppat på MOOC-vågen än men det finns i alla fall en del som erbjuder öppna kurser. Institutionen för data och systemvetenskap vid Stockholms universitet har flera kurser som är tillgängliga för alla under namnet Open DSV.

Kursmaterial från ett 10-tal kurser är tillgängligt för alla och kräver bara en enkel registrering. Bland annat finns följande kurser:

  • Datakunskap
  • Digitalt utanförskap och digital inkludering
  • Introduction to decision theory
  • Agile project management

Lösningen är bra för självstudier men som utomstående har du inte tillgång till handledning eller diskussionsmöjligheter med de "riktiga" studenter. Det finns kurser både på svenska och engelska och materialet har en Creative Commons licens.

tisdag 7 maj 2013

Webinar med Anna Kirah

Anna Kirah är en av huvudtalarna vid EDEN-konferensen i Oslo i juni. Inför konferensen ordnar NVL (Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande) ett webbseminarium torsdag 16 maj 13.00 - 14.00 med temat The joy of learning. Seminariet blir en intervju melan mig och Anna Kirah och deltagarna får också möjlighet att ställa frågor och diskutera.

Anna är designantropolog och psykolog och har arbetat med bland annat Microsoft och Boeing. Hon menar att all utveckling ska utgå ifrån individen och att kollaboration mellan företag och kunder eller mellan lärare och studenter är nyckeln till framtiden. Hon kommer att prata om sina erfarenheter, om kollaborationens kraft, om socialt lärande och hennes syn på nätbaserad utbildning.

Om webbseminariet och länk till anmälan.

Läs mer om Anna i en intervju i norska Aftenposten.
Titta gärna på hennes inspirerande tal på TEDxOslo förra året.


måndag 6 maj 2013

Internationell konferens om e-publicering

För 17:e året i rad samlas internationella forskare och experter för att utbyta de senaste rönen om elektronisk publicering. Konferensen om elektronisk publicering, ELPUB, har de senaste åren arrangerats i bland annat Italien, Finland, Portugal och Turkiet. Nu är det Sveriges tur igen och i år hålls ELPUB hos Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona, 12–14 juni. Temat i år är ”Informationsutvinning från digitala nätverk”. Böcker, tidskrifter, musik, och filmer publiceras idag på olika sajter och inom diverse sociala nätverk på internet. Det finns givetvis både risker och möjligheter samt positiva och negativa aspekter att diskutera om detta.

Upphovsrätten har till exempel diskuterats flitigt de senaste åren i och med att fildelning blivit så populärt. En annan viktig fråga är hur vi kan återanvända och dela med oss av framförallt forskningsrön och myndighetsinformation på ett hållbart sätt. Exempel på sådant är hur tidningar och tidskrifter, men även enskilda människor, tagit tillgänglig olycksstatistik och satt ihop kartor för att visa olycksdrabbade trafikleder; hur man kopplat ihop socioekonomiska data med geografiska för att visa på ekonomiska orättvisor etc.

Konferensprogrammet innehåller två intressanta inledningstal på temat:
- Stephan Shakespeare, ordförande för den brittiska regeringens nya data-strategigrupp, kommer att tala om hur våra digitala fotspår på Internet kan bli socialt och ekonomiskt lönsamma. Stephan är även grundare och vd för YouGov som är ett internationellt marknadsanalys- och opinionsföretag.
- Felix S. Wu, professor i datavetenskap från Kalifornien, kommer att tala om vilken information som kan utvinnas från sociala nätverk och vad denna information kan användas till.


Ny bok om öppna lärresurser

Det finns ett enormt utbud av öppna lärresurser (OER) idag på alla utbildningsnivåer i form av texter, filmer, ljudinspelningar, bilder och även musik. Samtidigt finns det många utvecklingsprojekt och forskning inom området. Nu kommer en bok med artiklar och forskningsrapporter från många av de främsta experterna inom OER. Boken ges av Commonwelath of Learning och Athabasca University och heter Open Educational Resources:Innovation, Research and Practice.

Boken är uppdelad i fyra områden:

  • OER inom högre utbildning
  • OER i praktik
  • Spridning av OER
  • Produktion, delning och användning av OER
Boken är grattis att ladda ner som e-bok men går att köpa om du vill ha en tryckt och inbunden version.

lördag 4 maj 2013

Webbseminarium - radio som öppen lärresurs


Tid: 27 maj 2013, 15.30-16.30
Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe Connect (anmälan krävs)

Den svenska skolan står idag inför en stor förnyelse och utveckling på grund av digitaliseringen. Samma utveckling sker inom radion. De två utvecklingarna gör att det går att använda radion som läromedel på ett helt annat sätt än tidigare. Naturkunskapsläraren Dan Frendin har under ett par år varit med i vetenskapsradion Klotets sk “storredaktion” via Facebook och provat att använda radioinslag som öppna lärresurser för eleverna. Samarbetet Klotet resulterade i att elever från Global profil fick möjligheten att spela in radiodagböcker vid sina besök i Sydafrika eller Uganda. Ett utdrag ur några av böckerna sändes i Sveriges radio i december 2012.

På webinariet skall vi gå igenom hur radion kan utveckla undervisningen.
  • som öppen lärresurs
  • metod att lära sig
  • kompetensutveckling för lärare
De som medverkar i seminariet är Dan Frendin (projektledare, Stagneliusskolan, Kalmar), Yasmine El Rafie (utvecklingsredaktör för sociala medier på Sveriges Radio), Rut Näsman och Hanna Marelius, (elever på Lars Kaggskolan, Kalmar) och jag som är moderator för sändningen.

torsdag 2 maj 2013

Studenter kritiska till lärarnas pedagogisk kompetens

Ett reportage av SVT Västerbotten, Studenterna: "Lärarna är dåliga", frågar studenter vid Umeå universitet om dears syn på lärarnas undervisning. Många studenter är kritiska till lärarnas pedagogisk förmåga och efterlyser tydligare krav på högskolepedagogik. Även om de flesta lärare har en basutbildning i högskolepedagogik är det långt ifrån alla menar reportaget. Studenter i filmen tycker att de flesta lärare ser forskning som sin främsta uppgift och undervisningen kommer därefter.

I en ny rapport kräver Sveriges förenade studentkårer att landets högsta lärosäten ska satsa mer på pedagogik och undervisning. Umeå studentkår menar att det fortfarande läggs störst vikt vid forskningsmeriter när en lärare anställs.
– Det är tradition att ha mer forskning än att fokusera på det här med lärande, säger Taniya Sahlström utbildningsansvarig på Umeå studentkår.


Anders Fällström, vice rektor och ansvarig för utbildning vid Umeå universitet ser allvarligt på kritiken men menar att studenterna tar upp detta med institutionens prefekt eller studierektor.

onsdag 1 maj 2013

Mobilen är nyckeln till framtidens vård

Dagens smarta mobiler kan snart ersätta eller åtminstone komplettera dyra kontroller inom vården. I detta reportage från amerikanska NBC News träffar vi kardiologen Dr Erik Topol som har länge arbetat med mobiler inom vård och medicin. Filmen visar en enkel och billig utrustning som tillsammans med en iPhone kan visa ett kardiogram. Med hjälp av små sensorer på kroppen kan mobilen även visa till exempel blodsockernivå och i en snart framtid tror Topol att mobilen kan även varna när det finns risk för hjärtinfarkt.


Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy