tag:blogger.com,1999:blog-8253895230667010796.post8132466263334923796..comments2024-03-02T13:44:31.656+01:00Comments on Flexspan: Antiplagieringsverktyg ineffektivaAlastair Creelmanhttp://www.blogger.com/profile/15437257475474703309noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8253895230667010796.post-84836473694787264492011-10-24T12:14:45.871+02:002011-10-24T12:14:45.871+02:00Precis! Urkund och andra plagieringskontroller är ...Precis! Urkund och andra plagieringskontroller är en del i den verktygslåda som lärarna har tillgång till, dels för att försöka stävja fusk men också för att tydliggöra referenskraven.<br />Att enbart förlita sig till automatisk plagieringskontroll vore väl naivt, och jag undrar om det verkligen är så många som gör det som reportaget antyder ;)<br /><br />Alastair - utan kontext och koncept är i stort sett all kunskap i stort sett oanvändbar, om man ens är välvillig nog att betrakta sådant vetande som "kunskap". Det är väl de man vill skydda? Sedan kan man ju diskutera det skyddandets vinster och förluster.PDhttps://www.blogger.com/profile/15340279054336479775noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8253895230667010796.post-33959440308444419272011-10-19T11:54:29.873+02:002011-10-19T11:54:29.873+02:00Det handlar om att använda både tekniska lösningar...Det handlar om att använda både tekniska lösningar och mänsklig bedöming. Jag tror att vi kan göra det svårare att fuska genom andra former av examination men vi kommer aldrig att bli av med detta problem.<br />Samtidigt undrar jag om vi någonsin har några helt egna idéer utan att låna från andra. Även stora uppfinnare har fått mycket hjälp av andra på vägen som sällan får kredit. Kan man ha copyright på kunskap?Alastair Creelmanhttps://www.blogger.com/profile/15437257475474703309noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8253895230667010796.post-51062075717959762522011-10-18T19:54:16.714+02:002011-10-18T19:54:16.714+02:00Hej! Det stämmer säkert att Urkund och liknande tj...Hej! Det stämmer säkert att Urkund och liknande tjänster missar en hel del av fusket, men de upptäcker också en hel del och de kan därför vara användbara verktyg när vi försöker lära våra studenter att hantera källor. <br /><br />Jag tycker att det är oerhört naivt att hävda att man kan skapa uppgifter där det inte går att plagiera.<br /><br />Elever, studenter och till och med forskare lyckas ibland komma undan med att "klipp och klistra" och plocka lite material här och där från kollegors arbeten utan att redovisa sina källor. Visst kräver det betydligt mer arbete än att plagiera hela uppsatser/avhandlingar, men det är ändå fusk att sno andras resonemang och slutsatser utan att uppge källorna.charlotta wastesonhttps://www.blogger.com/profile/04132695093792623980noreply@blogger.com