onsdag 28 januari 2015

Varför dina studenter glömmer det som står på dina PowerPoints

Ju mer text du har på dina PowerPoint-bilder desto mindre kommer studenterna ihåg. Egentligen ska du helst inte ha någon text alls, bara bilder. Enligt en artikel i nättidningen edSurge, Why Your Students Forgot Everything On Your PowerPoint Slides överbelastar vi åhörarnas minneskapacitet genom att kommunicera på flera sätt samtidigt. Att prata med bilder som förstärker eller kompletterar våra argument är effektiv kommunikation medan kombinationen röst, bild och text överbelastar hjärnan med resultat att vi inte tar till oss budskapet så väl.

A study in Australia in the late 1990s (the 1999 Kalyuga study) compared the learning achievement of a group of college students who watched an educator’s presentation involving a visual text element and an audio text element (meaning there were words on a screen while the teacher also talked) with those who only listened to a lecture, minus the pesky PowerPoint slides. The researchers concluded that utilizing visual stimuli involving words while a separate auditory presentation is delivered increases the cognitive, load rather than lessening it.

Om du ska ha text på dina bildspel ska det helst bara vara ett nyckelord per bild. Filmen här med professor Richard Mayer förklarar teorin bakom dessa slutsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar