fredag 13 januari 2017

Ny rapport summerar 4 års MOOC-utveckling

CC0 Public Domain on PublicDomainPictures.net
Amerikanska MIT och Harvard universitet grundade MOOC-konsortiet EdX för fyra år sedan och nu består det av 105 partneruniversitet (inklusive Karolinska Institutet, Chalmers och KTH) som har gett nästan 1000 kurser. Nu har dessa två lärosäten skrivit en gemensam rapport som summerar de första fyra åren, enligt en artikel i Campus Technology, Harvard/MIT Report Analyzes 4 Years of MOOC Data. Artikeln, HarvardX and MITx: Four Years of Open Online Courses, handlar om 290 MOOCs som har getts av MIT och Harvard med totalt 28 miljoner deltagartimmar.

Certifiering är en viktig faktor för de flesta deltagare. Över 159 000 unika individer har fått
245 000 certifikat under åren. 60% av alla betalande deltagare (som betalar för möjlighet till certifiering) får sina certifikat. Ett problem nu är att intresse för certifiering har minskat sedan gratis certifiering togs bort under 2016. Rapporten ger studentstatistik inom olika ämneskategorier och visar att MOOCs inom datavetenskap är särskilt populära. En stor målgrupp för MOOCs är lärare; 32% av de som svarade på enkäten var just lärare, i många fall undervisade de inom samma ämnesområde som MOOCen.
Referens: Chuang, Isaac and Ho, Andrew Dean, HarvardX and MITx: Four Years of Open Online Courses -- Fall 2012 - Summer 2016 (December 23, 2016). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2889436

Inga kommentarer: