torsdag 9 december 2021

Hur har vi zoomat 2021?

Photo by Charles Deluvio on Unsplash

Zoom
har blivit det vanligaste sätt att träffas, inte bara under pandemins restriktioner men även när restriktionerna har tagits bort. Företaget Zoom har samlat några intressanta siffror kring hur världen har använt tjänsten under 2021, Here’s How You Zoomed Over the Past Year. De har tittat på sina statistik samt enkätsvar från användarna och bland annat presenteras följande intressanta fakta:

  • Populäraste mötesdag i Zoom är onsdagar.
  • Genomsnittsmötet samlar 10 personer och varar i 54 minuter.
  • 68% har ledig klädsel under möten
  • Vanligaste kommentarer i Zoom: "You're on mute" (71%) och "Can everyone see my screen?" (57%).
  • 75% avslutar sina möten med att vinka till de andra.
  • 73% har deltagit i en after work eller socialt möte med arbetskollegor.
  • Bakgrundsbilder i Zoom: naturbilder (26%), suddig bakgrund (25%), arbetsgivarens profilbakgrund (20%).
  • Vanliga störningar under möten: barn i mötet (43%), husdjur i mötet (36%).
Det vore intressant att se om dessa stämmer för svenska användare inom högre utbildning. Känner du igen dig?

2 kommentarer:

Maggie sa...

Lärde mig att jag måste fråga om alla ser skärmen då det visade sig vid ett tillfälle att ett antal personer inte såg den presentation som jag hänvisade till (vilket jag fick reda på efter ca 5 min)

Alastair Creelman sa...

Tror att vi kollar nästan varje gång. Man vet ju aldrig.