Photo by Compare Fibre on Unsplash |
En ny finsk rapport ger en översikt på erfarenheter och lärdomar från pandemins digitala omställning och lyfter fram behovet av en nationell samordning för att motverka de digitala klyftorna inom olika utbildningssektorer. En artikel av Marja Beckman på NVL (Nordiskt nätverk för vuxnas lärande), Handledande lärare hjälper kollegor att bli mer digitala, fokuserar på ett lyckat initiativ där statliga medel användes för att stödja ett nätverk av handledande lärare som kunde vidareutbilda sina kollegor i den pedagogiska tillämpningen av IKT. Jaakko Vuorio, koordinator på Utbildningsstyrelsen, menar:
En statlig insats som underlättade omställningen till digital undervisning var Finlands system med handledande lärare, ett program som introducerades redan 2015. Med stöd från regeringen fick varje skola utse lärare som utbildades i digitala färdigheter och att använda IKT (informations- och kommunikationsteknik) i undervisningen. Dessa lärare fick i uppgift att vidareutbilda sina kollegor. Nätverk skapades också, så att de handledande lärarna kunde lära av varandra.
Samtidigt beskriver rapporten en stor variation av hur olika aktörer använder digitala plattformar och verktyg och hur en del elever gynnas medan andra missgynnas. Även lärarnas tillgång till kompetensutveckling, datorer och bra arbetsmiljö tas upp.
I Utbildningsstyrelsens rapport vill man väcka diskussion om hur digitaliseringen inom den grundläggande utbildningen och utbildningen på andra stadiet borde utvecklas i framtiden. Till exempel lyfter man fram att det finns behov av en nationell strategi och långsiktiga mål och visioner, som skulle styra utvecklingen i en ansvarsfull riktning men samtidigt ge utrymme för lokala lösningar.
Svensk sammanfattning av rapporten: Nationella åtgärder behövs för att minska den digitala klyftan som utgör en utmaning för distansundervisningen.
Hela rapporten på finska: Etäopetuksen tilannekuva koronapandemiassa vuonna 2020.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar