tisdag 11 juli 2017

Hur får ut jag mer av en konferens?

Mingling by Alaska Library Association, on Flickr
Att gå på konferens ger dig många möjligheter att skapa kontakter, lär dig mer om ditt område och diskutera aktuella frågor. Men många tar inte chansen och i stället bara pratar med sina kollegor eller använder pauserna till att svara på e-post.

Lisa Nielsen har skrivit en kort guide till hur du kan få ut mer från en konferens, 12 Tips for Connecting at Education Conferences. Bland dessa tips finns följande:
  • Varför deltar du i konferensen? Skriv ner ditt syfte i förväg och fokusera ditt deltagande.
  • Tänk på en kort och tydlig formulering som beskriver ditt jobb. En beskrivning är bättre än bara en torr titel.
  • Skapa kontakter i förväg. Ta kontakt med intressanta delagare och föreslå ett möte under konferensen.
  • Kom tidigt till de viktigaste sessionerna och ta kontakt med andra. Fråga varför de är intresserade, försöka skapa en grupp som kan diskutera under kafferasten osv.
  • Använd visitkort och följ upp alla kontakter med ett kort mejl efter konferensen (gärna med en fråga om samarbete eller tips om en artikel osv).
  • Delta i konferensens sociala medier, t ex Twitterflöde. Här kan du ställa och svara på frågor, ge tips, kommentera osv)
Bild:"Mingling" (CC BY-NC-SA 2.0) by Alaska Library Association


Inga kommentarer: