Validering är en central fråga i alla diskussioner kring det livslånga lärandet och breddad rekrytering. Vi behöver nya strukturer och regelverk för att kunna validera arbetslivserfarenhet, utbilding i andra länder och andra meriter, i synnerhet för att lättare kunna slussa in nyanlända i arbetsmarknaden och högre utbildning.
Utbildningsdepartementet har nu publicerat ett delbetänkandet,
Validering i högskolan – för tillgodoräknande och livslångt lärande, som analyserar dagens strukturer, tittar på läget i andra länder och lägger fram ett antal rekommendationer.
Rapporten beskriver den ryckiga utvecklingen inom validering under de senaste åren och pekar på ett stort behov av strukturer för att erkänna tidigare lärande samt gemensamma riktlinjer och kvalitetsgranskning. Rapportens rekommendationer:
- Ett moderniserat regelverk för flexibelt och generöst erkännande
- Förbättrad redovisning av tillgodoräknanden
- Långsiktigt uppdrag till Universitets- och högskolerådet och
fortsatt stöd till utveckling av metoder och bedömningskriterier
- Särskild ersättning för tillgodoräknanden baserade på reell
kompetens
- Uppföljning och kvalitetsgranskning av lärosätenas arbete
- Möjlighet till tillgodoräknande inom uppdragsutbildning
- Förhandsbesked om tillgodoräknande
- Detta delbetänkande Validering i högskolan – för tillgodoräknande och livslångt lärande (SOU 2018:29) syftar till att förbättra förutsättningarna för generösa, flexibla och rättvisa erkännanden av tidigare lärande, oberoende av var, när och hur individen har utvecklat sin kompetens. Fungerande validering för tillgodoräknande är centralt för att realisera möjligheter till livslångt lärande inom högskolan och för att främja mobilitet och internationalisering. Det är också av stor betydelse för kompetensförsörjningen på arbetsmarknaden.
Ladda ner rapporten som pdf-fil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar