CC BY Some rights reserved by IIS |
Med den här undersökningen, Svenskarna och internet 2018, vill vi bidra med fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige utvecklas. Vi vill ge förutsättningar till att digitaliseringen av det svenska samhället och näringslivet sker på välinformerad grund.
En stor fråga i år är digital utanförskap och även om Sverige är bland de mest uppkopplade länderna i världen så återstår drygt en miljon svenskar som inte använder internet alls eller väldigt sällan. Den här gruppen är oftast äldre, har lägre inkomst och bor på landsbygden och risken är att de hamnar allt längre utanför dagens digitala samhälle och har det svårt att hantera sina bankärenden, boka biljetter mm.
Samtidigt uppstår frågan vilka som tillhör den krympande skara som inte kopplar upp sig dagligen. För gränsen går faktiskt inte mellan de som använder internet och de som inte gör det alls. Redan de som använder internet någon eller några gånger i veckan känner sig mycket mindre delaktiga i det digitala samhället än de som kopplar upp sig dagligen. Mot bakgrund av detta låter vi Svenskarna och internet 2018 sätta extra strålkastarljus på sällan- och icke-användare.
Huvudtrenderna som ingår i rapporten är:
- Tillgången på internet hemma är nu 98% även om många inte använder det.
- Gränserna mellan arbete och fritid suddas ut. Allt fler läser jobbmejl hemma eller på semester.
- Vi använder meddelandetjänster (Whatsapp, Messenger, Sype mm) allt mer.
- Användning av sociala medier växer men aktiviteter på Facebook minskar.
- Vart fjärde spädbarn använder internet.
- Allt fler är beredda att betala för innehåll (t ex Spotify, Netflix osv).
- Vi lyssnar helst på nätet: musik, poddar, ljudböcker växer starkt.
- Vi blir bätte på att söka information på nätet. Medvetenheten kring källkritik har vuxit det senaste året.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar