måndag 4 november 2019

Ny bok utvärderar digitaliseringen i skolan och levererar fem konkreta tips


Teresa Cerratto Pargman, Stockholms universitet, och Isa Jahnke, University of Missouri, är redaktörer och medförfattare till en ny antologi om digitaliseringen i skolan: Emergent Practices and Material Conditions in Learning and Teaching with Technologies. I 14 kapitel vill redaktörer och författare lyfta debatten från att handla om de digitala plattformarna som ett separat verktyg till deras plats i hela skolsystemet och undervisningens vardag.

Boken kan sammanfattas i fem konkreta tips för politiker och skolledare:
  1. Förstå lärarens vardag och hur digital teknik passar in
    Införandet av ny teknik tar tid och kräver planering, diskussion och support till lärarna.
  2. Digital teknik kan underlätta nya lärandeaktiviteter
    Digitala verktyg kan öppna upp för helt nya lärandeprocesser och nya möjligheter till kollaboration.
  3. Verktyg som inte är tänkta för undervisning kan skapa nya möjligheter för lärandet
    Ibland kan spel bidra till lärande på oväntade sätt.
  4. Ta hänsyn till värderingar
    Vad ligger bakom ett visst verktyg eller plattform, t.ex. reklam, användarvillkor, företagets syfte mm.
  5. Vi behöver bättre utvärderingar
    Vad ger verktyget för effekt? Hur används det? Hur bidrar det till elevernas inlärning?
Källa: Pressmeddelande från Stockholms universitet.

Inga kommentarer: