Teresa Cerratto Pargman, Stockholms universitet, och Isa Jahnke, University of Missouri, är redaktörer och medförfattare till en ny antologi om digitaliseringen i skolan: Emergent Practices and Material Conditions in Learning and Teaching with Technologies. I 14 kapitel vill redaktörer och författare lyfta debatten från att handla om de digitala plattformarna som ett separat verktyg till deras plats i hela skolsystemet och undervisningens vardag.
Boken kan sammanfattas i fem konkreta tips för politiker och skolledare:
- Förstå lärarens vardag och hur digital teknik passar in
Införandet av ny teknik tar tid och kräver planering, diskussion och support till lärarna. - Digital teknik kan underlätta nya lärandeaktiviteter
Digitala verktyg kan öppna upp för helt nya lärandeprocesser och nya möjligheter till kollaboration. - Verktyg som inte är tänkta för undervisning kan skapa nya möjligheter för lärandet
Ibland kan spel bidra till lärande på oväntade sätt. - Ta hänsyn till värderingar
Vad ligger bakom ett visst verktyg eller plattform, t.ex. reklam, användarvillkor, företagets syfte mm. - Vi behöver bättre utvärderingar
Vad ger verktyget för effekt? Hur används det? Hur bidrar det till elevernas inlärning?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar