Det finns en farlig mytbildning kring skolans digitalisering som drivs av kommersiella krafter. Det menar Jenny Maria Nilsson i en debattartikel i Svenska Dagbladet, Skolor luras att digitalisera med falsk marknadsföring. Artikeln är en kritisk analys av edtechbranschens inflytande i svenska skolor där kommuner och skolor övertygas att köpa in dyr utrustning, plattformar och verktyg. Ofta hörs det argument att skolan ligger långt efter i den digitala utvecklingen och att de flesta elever kommer att ha jobb som inte existerar idag. Därför måste skolan hänga med i den tekniska utvecklingen för att se till att eleverna utrustas för en osäker framtid (generaliseringar som upprepas ofta utan vetenskapligt bevis).
Författaren håller med att digitalisering är en viktig del av skolans verksamhet men är kritisk till hur skolan har varit för okritisk till industrins säljargument.
- Digitaliseringen har inte skett utifrån skolans behov, det är inte så kallade pull-faktorer som har fått råda utan push-faktorer: edtech-bolagens behov. Samhällets ambitioner för den utbildning vi ger våra unga bör vara andra än att underordna dem en mytbildning som springer ur kapitalismens sämsta sidor. Skolmyndigheter, politiker, fackliga ledare – de som borde ha värnat skolans oberoende – har sålt ut den, inte bara till marknadsföring utan till falsk marknadsföring, och vi bör intressera oss för hur det drabbar elever, lärare och i förlängningen hela samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar