Under pandemin har många lärare tvingats tänka om kring bedömning och återkoppling och flera nya metoder har testats. Utmaningen idag är att bygga vidare på dessa erfarenheter i stället för att återgå bekvämt till traditionella metoder. Denna utmaning sammanfattas i en artikel av Sarah Knight på JISCs blogg, What is the future of assessment and feedback? Hon menar att vi behöver utveckla metoder som fokuserar på inkludering och aktivt lärande; att vi ser bedömning som lärande.
Assessment and feedback practice has for some time been moving away from a basic assessment of what has been learned towards assessment for learning. The focus is no longer simply on formal qualifications but on creating an active learning experience with authentic assessments that develop students’ personal agency and judgement.
Organisationen JISC föreslår sju principer för pedagogisk utveckling:
- Hjälp studenter förstå sina mål genom att skapa engagemang och dialog kring varje aktivitets krav och kriteria.
- Stöd studenternas lärandeprocess genom att vara tillgänglig, inkluderande och empatisk.
- Främja aktivt lärande genom insikten att engagemang med resurser, lärare och andra studenter ger formativ utveckling.
- Hjälp studenterna blir autonoma genom fokus på reflektion, självskattning, dialog och kamratbedömnning.
- Reglera studenternas arbetsbelastning genom att ha rätt bedömning vid rätt tillfälle.
- Främja ett engagerat lärandegemenskap genom att låta studenter delta i kursutveckling.
- Främja studenternas anställbarhet genom verklighetsnära uppgifter.
JISC har dessutom skapat en guide som utvecklar dessa principer med exempel: Principles of good assessment and feedback.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar