Photo by Roberto Nickson on Unsplash |
Under pandemin har vi lärt oss att många arbetsuppgifter kan göras lika bra eller bättre hemifrån. Idag vill många fortsätta att arbeta hemifrån åtminstone en del av veckan och det skapar stor osäkerhet och även konflikter inom organisationen när man nu försöker skapa tydliga rutiner för alla medarbetare. En artikel i Arbetsmiljöforum, Ramar viktigt vid hybridarbete, beskriver resultaten från en ny studie om kontorsarbetets utmaningar av forskare vid Västra Götalandsregionen, Post-Pandemic Office Work: Perceived Challenges and Opportunities for a Sustainable Work Environment. Medarbetare och chefer inom två kommuner och regionen har intervjuats kring sina inställningar till hybridarbete och hur de ser på framtiden.
Många menar att de kan koncentrera sig bättre hemma och får mer gjort utan alla störningsmoment som kontorsarbetet ofta innebär. De flesta vill gärna kunna kombinera hemarbete med kontorsarbete men samtidigt efterlyser tydliga riktlinjer från arbetsgivaren. Flexibilitet inom givna ramar verkar vara receptet. Men samtidigt ställer det nya utmaningar för chefer att hålla kontakt med alla medarbetare och skapa en teamkänsla. Det handlar om att leda i osäkra tider.
Artikeln slutar med goda råd om hur man kan hantera den hybrida arbetsplatsen.
- Sätt ramar för att slippa välja och fatta beslut varje dag och för att undvika att det bli rörigt. Men försök sätta ramar där det finns utrymme för individuell anpassning.
- Se det som ett lärande. Det finns inget facit så testa och se det som en process. Dra lärdomar och gör något åt eventuella utmaningar.
- Ge tid och stötta i förändring. För många personer tar det mycket energi att ändra rutiner. Man måste ha tålamod och vara öppen för andras utmaningar och också vara kritisk: Behövs förändringen?
- Ha dialog med medarbetarna.
Babapour Chafi, M.; Hultberg, A.; Bozic Yams, N. Post-Pandemic Office Work: Perceived Challenges and Opportunities for a Sustainable Work Environment. Sustainability 2022, 14, 294. https://doi.org/10.3390/su14010294
2 kommentarer:
Mycket intressant artikel. Man hoppas att arbetsplatsen tar tillvara denna historiska möjlighet till flexibilitet, effektivitet och välbefinnande - även för andra yrkesgrupper än chefer och de med förtroendetid. Det är lätt att man glider tillbaka till det gamla.
Visst PC. Man ser redan tendenser att "återgå till det normala".
Skicka en kommentar