Photo by Uday Mittal on Unsplash |
Känslor spelar en viktig roll i lärande men diskuteras sällan i pedagogiska kretsar. Det är väldigt svårt att prestera bra om man känner sig ledsen på grund av relationsproblem, känner sig utanför studiegruppen, är rädd att göra bort sig eller känner sig stressad. Samtidigt kan positiva känslor skapa engagemang och entusiasm för lärande. Olika strategier för att ta hänsyn till sådana faktorer diskuteras i en artikel i tidskriften Times Higher Education, Emotions and learning: what role do emotions play in how and why students learn? Artikeln betonar bland annat betydelsen av en trygg gemenskap, socialiseringsmöjligheter, tid för reflektion, möjligheter att bidra till aktiviteter på olika sätt och med olika medier osv. Läraren kan inte påverka studenternas privatliv och bekymmer men man kan skapa en miljö där man får ha en dålig dag och får ta ett steg tillbaka ibland.
No longer should higher education focus on learning as a purely cognitive process; emotions are an integral and valuable part of learning, and can be leveraged to promote engagement, motivation and student success. Recognising the role of emotions in learning can result in learning and teaching experiences that are enhanced and engaging.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar