Kunnskapsdepartementet |
- Digitalisering för flexibel utbildning.
- Digital innovation i undervisning och lärande.
- Digitala teman, metoder och kompetens i alla utbildningar.
- Öppen forskning och nya forskningsmöjligheter.
- Utnyttjande av data inom kunskapssektorn.
- Ledning och kultur för en digital omställning.
Rapporten belyser dessa från fem perspektiv: studenten, läraren, forskaren, ledaren och samhället/arbetslivet. Enligt ministern för forskning och högre utbildning, Henrik Asheim:
Den raske digitaliseringen under pandemien har vist at mye gjenstår før digitale verktøy gir den økningen i kvalitet i utdanningen vi ønsker. Samtidig ligger det et stort potensial i å utnytte digitale verktøy bedre i universitets- og høyskolesektoren. Universiteter og høyskoler må derfor omstille for å dra bedre nytte av digital teknologi. Framover blir det viktig å fortsette arbeidet med å videreutvikle kvalitet i utdanning, forskning og innovasjon. Institusjonene må også bidra med nye studietilbud og den kunnskap og forståelse som er nødvendig for å utnytte mulighetene og møte utfordringene som digitaliseringen gir.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar