tisdag 31 maj 2022

Gymnasielärare mer positiva till digitalisering men hybridundervisning möter motstånd - ny rapport

En ny undersökning bland 1000 lärare, läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och socionomer visar hur dessa yrkesgruppers inställning till digitalisering har ändrats under pandemin, enligt en artikel i Dagens SamhällePandemin fick lärare att svänga om digitala verktyg. Undersökningen visar att 73% av lärarna var positiva till en ökad digitalisering i skolan, en tydlig ökning under pandemitiden. Däremot var lärarnas inställning till hybridundervisning mindre positiv:

Lärarna var då i hög grad positiva till de digitala verktyg och arbetssätt som använts under pandemin. Ändå ville inte ens hälften av dem behålla de digitala verktygen i en mer normal arbetssituation.

– Jag tror att det är kopplat till att en hög andel av gymnasielärarna inte vill arbeta med hybridundervisning, säger Tor Hatlevoll.

Enligt enkäten vill 40 procent av gymnasielärarna inte hålla lektioner där en del elever är på plats i klassrummet medan andra är med digitalt. Det är grundskollärare mer positiva till.

Bland de andra yrkeskategorier var undersköterskor mer negativa till digitalisering, kanske för att deras yrke inte har digitaliserats i samma grad som de andra. Läkare var också kritiska, främst på grund av en brist på support:

Runt hälften av läkarna är nöjda med de digitala verktyg som införts under pandemin medan 18 procent sätter betygen ”ganska dåligt” eller ”mycket dåligt” på nya digitala verktyg eller arbetssätt. Läkarna efterlyser i hög grad teknisk support.

Rapporten har tagits fram på uppdrag av SKR, Sveriges kommuner och regioner.

Läs rapporten, Digitalisering i välfärden.

Inga kommentarer: