onsdag 12 maj 2021

Guide om att söka, skapa och använda öppna lärresurser

CC BY-SA Some rights reserved by Wikimedia Deutschland e.V. on Wikimedia Commons

Skotska Edinburgh University satsar stort på öppna lärresurser, öppen utbildning och MOOCs och har en omfattande samling resurser under namnet Open.ed. Bland annat har de skapat en guide med tips och länkar om hur du hittar, använder, skapar och delar öppna lärresurser (Open Educational Resources, OER).

I guiden hittar du följande:
  • Vad är öppna lärresurser (OER)?
  • Vad ska du tänka på när du skapar en öppen lärresurs?
  • Hur väljer jag rätt Creative Commons licens för mitt verk?
  • Var kan jag dela min resurs?
  • Hur jag kan använda andras resurser?
  • Hur hittar jag öppna lärresurser?
  • Söktjänster för öppna lärresurser
Gå till guiden.

Inga kommentarer: