fredag 21 januari 2022

Hybridundervisningens utmaningar

Ett av de hetaste ämnen på den stora utbildningskonferensen OEB 2021 (Online Educa Berlin) var så klart hybridundervisning och hur man hittar den optimala lösningen. Flera presentationer inom området (bl a en från Malmö universitet) sammanfattas bra i en artikel av Zac Woolfit (Inholland University of Applied Sciences, Nederländerna), Is the Hybrid Virtual Classroom just a badly photocopied lesson? Han har själv arbetat mycket med hybridundervisning och en kortare version av hans föreläsning på OEB 2021 visas nedan med en mycket bra övergripande analys av möjligheter och utmaningar med hybridundervisning.

Utmaningen är att hybridundervisning är mycket krävande för läraren i synnerhet. Det handlar om att hela tiden ha koll på studenter i rummet och på skärmen och se till att alla känner sig sedda och delaktiga. För att göra detta krävs det flera kameror, skärmar och mikrofoner och även om det finns enklar kontrollpaneler är det svårt att hantera alla tekniska möjligheter och undervisa samtidigt. Ofta är det bäst att ha teknisk support i rummet. 

Många lösningar idag fokusera på traditionella föreläsningar och den här formen går ganska bra i hybridformat. Men om du vill ha aktiva studenter, grupparbete, diskussion och kollaboration då blir det svårt. På grund av detta borde vi ställa några frågor innan vi väljer hybridlösningen.

Firstly, ask why you are teaching synchronously in this format in the first place? Consider whether the lesson can be re-designed or split into different sections. Can any of the one-directional communication of content from the teacher be pre-recorded as video lectures? To be studied as part of a flipped classroom. Secondly, how are the interactions between the online and in-class students managed? Consider using a student moderator to read the back-channel communication, pair students online/offline together and plan and script the whole class carefully.

Det finns ingen optimal lösning för hybridundervisning idag och en hel del experimentation pågår. Till slut komer vi kanske att upptäcka att vi inte behöver samlas på just detta sätt bortsett från väldigt speciella tillfällen.

Inga kommentarer: