Under pandemin har vi fått möjlighet att prova andra bedömnings- och examinationsformer än den traditionella salstentamen. Dessa nya möjligheter diskuteras i en artikel av Debbie McVitty i den brittiska nättidningen om högre utbildning, Wonkhe, Building back learning and teaching means changing assessment. Artikeln menar att vi inte får bara återgå till traditionella former efter pandemin men satsa vidare på nya metoder. Vi måste se över våra kurser och skapa examinationsuppgifter som utvecklar studenternas färdigheter och ger utrymme för olika redovisningsformer (video, audio). Det största problemet är att traditioner som salstentamen har ett stort symboliskt värde och ingår i strukturer och kulturer som inte är enkla att ändra.
But it is also worth it – diversifying assessment in this way can be part of a more inclusive approach to pedagogy, offering a range of avenues for engagement, and creating space for students to show what they know in different ways. Diversity of assessment also offers students more opportunities to practice a wider range of skills, and develop their use of tools and technologies that will be useful to them in their future careers.
Wonkhe och företaget Adobe har tagir fram en rapport, Changing assessment, som sammanfattas av ett bildspel. Studenter behöver en pedagogisk blandning av formativ och summativ bedömning bäde från lärarna men även från varandra (peer assessment). Det är också viktigt att det finns en dialog med studenterna kring bedömning och examination och även kursdesign i stort..
Ett särskilt intressant metod är portfolios, där studenterna samlar uppsatser, projektrapporter, filmer, poddar mm som har ingått i kursarbetet. Enligt Karen Heard-Laureote, head of learning and teaching vid Solent University:
We’re looking at where we can interpret assessment as widely as possible so we can be as agile as possible. I’m very keen on promoting the idea of portfolios – they are very flexible, they contain lots of elements, and there’s potential for choice, for example by using words like “a portfolio may include”. We encourage staff to be less precise in language when writing assessments so they can move every year.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar