Pressbild, Campus Skellefteå |
Många förknipper MOOCs (Massive open online courses) med självstudier men om flera studenter inom samma geografiska område läser samma kurs och träffas regelbundet för att diskutera kursens innehåll, som i en studiecirkel, kan man få ännu mer ut av kursen. Denna innovativa lösning drivs av Campus Skellefteå, enligt en artikel av ENCELL (Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande), Fler kan ta till sig MOOC:s om de kombineras med ”studiecirkeltänk”.
Som komplement till alla poänggivande kurser och program från Luleå tekniska universitet och Umeå universitet, erbjuder Campus Skellefteå möjlighet att läsa kurser från internationella universitet med en lokal förankring. Med tanke på de stora industrisatsningar som pågår i området (bl a batterifabriken) finns det stora utbildningsbehov och dessa MOOCs ger en extra dimension till Campus Skellefteås utbud. Upplägget beskrivs så här:
Var och en läser den aktuella kursen från ett universitet ute i världen, men Campus Skellefteå erbjuder ett forum för veckovisa utbyten och diskussioner studenterna emellan. En samtalsledare håller i träffarna, men har inte en lärarroll. Frågeställningar från kursen kan kopplas till den lokala kontexten och det finns möjlighet att exempelvis bjuda in lokala företagare för att ytterligare koppla kursens material till en verksamhet.Just nu annonserar Campus Skellefteå MOOCs i ämnen som Batteries, Fuel Cells, and their Role in Modern Society, Applied Scrum for Agile Project Management och Transport Systems: Global Issues and Future Innovations. Med denna metod kan deltagare samlas för diskussion, skapa nya kontakter i regionen och få inblick i ett nytt ämne. Genom annonsering kan man även locka in deltagare som inte har hört talas om MOOCs eller sådana möjligheter.
ENCELL har dessutom publicerat flera nya artiklar om öppen utbildning och MOOCs. En artikel beskriver arbetet som pågår om utvecklingen av öppna lärresurser (OER) i Sverige, Rapport från Mötesplats OER, med en intervju med Ebba Ossiannilsson. En annan artikel, Eldsjälar driver utvecklingen av öppna kurser, är en intervju med mig om MOOC-utvecklingen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar