måndag 1 december 2014

Hur motverkar man digital okoncentration i klassen?

Oavsett klassrumsaktivitet är det alltid frestande att bara kolla de senaste meddelanden och uppdateringar i Facebook, e-post, sms eller Twitter. Hur kan man hantera dessa störningsmoment på ett positivt sätt och går det att träna uppmärksamhet och fokus? En artikel på Edudemic, 7 Ways to Deal With Digital Distractions in the Classroom, ger praktiska råd till lärare. När klassrummet har blivit digital hur använder vi våra datorer och mobiler på bästa sätt?
Bland förslagen finns följande:
  • Ifrågasätt myten om multitasking. Många tror att de kan hantera flera saker samtidigt men det är bra att diskutera detta med klassen. Ett förslag är att visa följande film som visar tydligt hur svårt det är att koncentrera på mer än en sak i taget. Prova själv!


  • Förbud löser inte problemet. Ett bättre sätt är att komma överens med klassen om kanske en dag i veckan utan mobiler och datorer. Se till att dessa dagar är fyllda med grupparbete, projekt och diskussion.
  • Utnyttja klassens digitala vanor. Be de skriva en berättelse via textmeddelanden, designa ett eget spel, skapa en film osv.
  • Lägg inte allt på nätet. Det är förstås bra att läraren lägger ut sina föreläsningar eller lektioner på nätet men ibland kan det vara bättre att be klassen skapa en egen version av lektionen och sammanmfatta den kollaborativt.

Inga kommentarer: