tisdag 11 augusti 2020

Seglivade utbildningsmyter

Det finns en del seglivade myter inom utbildning som vi har svårt att överge, trots att det inte finns vetenskapligt bevis för dem. Tio sådana populära men helt ovetenskapliga teorier listas i en artikel av Paul KirschnerThe Ten Deadly Sins of Education. Bland annat hittar du lärstilar, digitala infödingar, multitasking, att skolan dödar kreativiteten, att man kan lära sig problemlösning genom att lösa problem och att barn inte behöver lära sig fakta eftersom de kan googla allt. Oftast handlar det om generaliseringar som stämmer till viss del och låter bra. Det som är farligt är om vi bygger vår pedagogik kring sådana myter.

2 kommentarer:

Svante Axelsson sa...

Jättespännande sammanfattning. Hoppas den blir en utgångspunkt för diskussioner om lärande. Kritiken i denna sammanställning är ytlig och vi måste vara försiktiga så vi inte slänger ut barnet med badvattnet. Lärstilar, t.ex. är ett vitt begrepp och även om VARK inte är bekräftat används begreppet lärstilar med andra innebörder. Jag rekommenderar varmt Roald Petterssons Lärandets hur (2010) för en lättläst sammanfattning. Allt väl! / Svante

Alastair Creelman sa...

Tack Svante! Visst är artikeln ytlig men det finns många forskningsartiklar som har kritiserat t ex lärstilar under åren. Men oftast handlar om att se dessa som generaliseringar som kan ha en viss validitet men ska hanteras med försiktighet.