tisdag 23 juni 2009

Brittisk rapport kräver ett mer strategiskt syn på teknik inom högre utbildning

En färsk brittisk rapport The Edgeless University: Why Higher Education Must Embrace Technology menar att dagens tekniska revolution stannar av vid ingången till lektionssalen. Både studenter och lärare använder sociala medier och mobiler i det privata men sällan i tjänst. Den utveckling som sker är tack vare eldsjälar och sällan som en del av universitetets strategi. Nya nättjänster kommer att radikalt förändra hur vi lär oss, samarbetar och bedriver forskning. Mest oroande är att många lärare inom högre utbildning saknar baskunskaper i nätets möjligheter. För att kunna hitta nya pedagogiska möjligheter måste man uppmuntra lärare att experimentera och prova oväntade lösningar.
Regeringen har nyligen startat ett 240 miljoner kronors initiativ för att göra brittiska universitet världsledande inom nätbaserad utbildning. Genom detta vill de locka flera utländska studenter att läsa vid brittiska universitet utan att lämna hemlandet.
Läs artikeln i Times Higher Education, Technology revolution stops at classroom doors.
Lyssna även på en podcast om rapporten.

Inga kommentarer: