torsdag 17 december 2015

Ny norsk lärplattformslösning för aktivt lärande

Bild: All rights reserved, Edtech Foundry (med tillstånd) - Täcks inte av bloggens Creative Commons licens
Edtech Foundry är en ny sorts lärplattform som bygger på sociala tjänster och aktivt deltagande hellre än informationsöverföring. Enligt en artikel i den norska nättidningen digi.no, Ny norsk løsning tar opp kampen mot Itslearning, utvecklas plattformen i samarbete med lärare och studenter vid flera norska lärosäten. Själva applikationen innehåller kärnfunktioner som universitetet styr över men dess öppna gränssnitt betyder att man kan lägga till sociala medier och kommunikationslösningar som integreras i ett flöde.

- De har bygget en feed som inkluderer et minimum av funksjonalitet i seg selv, men som kan hente inn elementer fra en rekke samarbeidspartnere og åpne tjenester.

Det betyder att studenter och lärare kan kommunicera och dela med sig via de vanligaste sociala medierna med fokus på mobiler och plattor. Men för känsligare funktioner som inlämningsuppgifter och examination använder man interna system som garanterar rättssäkerheten. Tjänsten testas idag med cirka 600 studenter vid den norska handelshögskolan BI och flera lärosäten börjar testa under 2016. På sikt kan det ersätta traditionella lärplattformar eller integreras med dem.

Erik B. Nilsen i BI Learning Lab tror det viktigste med læringsfeeden er det sosiale aspektet, der elever og lærere enkelt kan interagere med hverandre. Samtidig kan plattformen benytte seg av skolens egen tjeneste for opplasting av filer, som gjør at studentene ikke er avhengige av store aktører.

– Det er en del lover og regelverk rundt dette, som gjør at vi ikke kan tvinge studenter til å benytte seg av tjenester som Dropbox eller Google drive.

– Kunsten er å integrere interne løsninger med tredjepartsløsninger på ett sted, slik at man får samhandling på tvers.

Inga kommentarer: