tisdag 7 mars 2017

Effektiva utbildningsfilmer

Video används idag överallt inom utbildning för olika ändamål. En artikel på iVersity, Effective Learning Videos – Six Different Approaches Explained, ger exempel på olika kategorier filmer som används inom utbildning. Det finns många skillnader mellan en föreläsning i klassrummet och en film. Föreläsningen ges bara en gång i sal men kan ses många gånger som film. En film kan redigeras och finslipas, onödig information tas bort och helst ska filmen inte vara längre än 10-15 minuter. En film kan skapa närkontakt på ett sätt som en storföreläsning inte kan.

When delivering a lecture to 400 students, a lecturer is inclined to address the entire room all at once. When delivering a video lecture, you are creating a one-on-one relationship with the learner. You are teaching several thousand people, but one at a time. The instructor is everyone’s private tutor.

Artikeln ger tips om sex olika filmformat och för varje format ges exempel samt fördelar och nackdelar:
  • Berättelse - filmen berättar en historia, oftast i olika miljöer och med viss skådespelari.
  • Dokumentar - som ett TV-reportage med intervjuer i olika miljöer.
  • Studioproduktion - läraren i studio, oftast med greenscreen för bakgrunds bilder.
  • Improviserad/lågbudget - skärminspelning (rätta en text), läraren framför en tavla, Skypeintervju eller helt enkelt en selfiefilm med egen mobil.
  • Tablet capture - skriva för hand på en platta, t ex matematiska beräkningar.
  • Animering - med hjälp av olika animeringsverktyg eller genom att filma med små utklippta figurer på ett papper.
Här ser du ett exempel på hur du kan skapa en animerad film med verktyget RSA Animate.

Inga kommentarer: