För cirka fyra år sedan öppnades en ny och innovativ skola i Philadelphia, USA. Den kallades för School of the Future och skulle satsa på ny teknik, kollaborativt lärande och tvärvetenskapligt projektbaserat arbete. Självaste Microsoft var med i planeringen och det fanns stora förhoppningar att ta ett kliv in i framtidens utbildningsmiljö.
En artikel i nättidningen Education Next, High School 2.0, berättar om vad som hände efter den optimistiska invigningen. Skolans studenter var helt enkelt inte förberedda för den nya friheten med bärbara datorer, ingen traditionell undervisning och mycket självständigt arbete. Det fanns en krock mellan skolans höga ambitioner och studenternas förväntningar som var svårare att överbrygga än lärarna hade räknat med. Ett annat problem var att skolans betygsystem med skriftliga omdömen krockade med skolförvaltningens krav på sifferbetyg. Skolans ambitioner passade helt enkelt inte in i de traditionella strukturerna.
Nu börjar skolan få ordning på sin verksamhet och både eleverna och föräldrarna har börjat anamma skolans utbildningsmodell men resan har varit svårare än väntat. Ett reportage som är väl värt att fundera över även för oss inom högre utbildning.
1 kommentar:
VI har samma erfarenhet på Ross Tensta Gymnasium...
Skicka en kommentar