CC BY-NC-SA Some rights reserved by teachernz |
- Enkla tekniska problem. Brist på eluttag, slut på batteritid, uppdateringar och fel i klassrummens datorer osv.
- Ingen samordnad organisation av IT och lärande. Oftast drivs allt av eldsjälar på gott och ont. Ojämn support för lärare och studenter.
- Brist på ledarskap. Saknas policies, riktlinjer och tydlig ledning.
Eftersom IT och lärande inte är ett eget ämne och påverkar hela verksamheten har skolor och högskolor svårigheter att hitta en plats för denna "nya" funktion inom organisationen. Oftast hamnar det fel. Lärarens inställning till IT och lärande och behov av kompetensutveckling är ytterligare två nyckelfaktorer som kan hindra utvecklingen. En del menar att datorer i klassrummet stör undervisningen men detta är inte ett teknikproblem säger Engen, hellre en fråga om hur man lägger upp undervisningen:
- Det er heller ikke et nytt problem at elever bruker PCer til andre ting enn det som er tenkt. Dette handler ikke om teknologi, men om holdninger, sier Engen.
- Løsningen er god klasseledelse, enten det er digitale fristelser eller andre fristelser som må tøyles i klasserommet.
Att prata för eller emot datorer i klassrummet är en irrelevant fråga idag, menar han:
– PC i undervisningen er kommet for å bli. Slike debatter kommer alltid med innføring av ny teknologi, sier Engen og viser til den i dag komiske debatten om for eller mot farge-TV som nådde helt inn i Stortingssalen i sin tid.
– Det store og viktige spørsmålet er hvordan vi bruker IKT i undervisningen.
– Det store og viktige spørsmålet er hvordan vi bruker IKT i undervisningen.
1 kommentar:
Håller med om it-kompetensen. Verkar inte som om mer maskinvara höjer kompetensen i lika motsvarande grad. Tror det behövs ungefär samma som man gör med eleverna, nationella diagnostiska prov och riktade insatser där det fattas.
Skicka en kommentar