De flesta konferenser, i synnerhet utomlands, använder Twitter för att skapa diskussion under föreläsningar. Deltagare kan kommentera, ge tips på lämpliga länkar och starta egna diskussioner och i många fall visas Twitterflödet på en skärm vid scenen. Det fungerar utmärkt så länge alla visar hänsyn och respekt. En artikel i brittiska The Guardian, Live-tweeting at academic conferences: 10 rules of thumb, ger praktiska tips för konferensarrangörer för hur man ska organisera konferensens twittrande.
Bland annat finns följande råd:
- Bestäm och sprid konferensens twitterflöde (s k hashtag #) i god tid och se till att det inte krockar med befintliga sådana
- Inse att många följer twitterflödet utifrån och kan behöva lite mer info om evenemanget
- Försöka att fråga om lov innan man twittrar ut bilder
- Se till att tydligt visa när du citerar och när du ger egna åsikter
- Ge många länkar som är kopplade till föreläsningarna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar