onsdagen den 10:e oktober 2012

Twitter på konferenser

Audience by adactio, on Flickr
Creative Commons Attribution 2.0 Generic License  by  adactio

De flesta konferenser, i synnerhet utomlands, använder Twitter för att skapa diskussion under föreläsningar. Deltagare kan kommentera, ge tips på lämpliga länkar och starta egna diskussioner och i många fall visas Twitterflödet på en skärm vid scenen. Det fungerar utmärkt så länge alla visar hänsyn och respekt. En artikel i brittiska The GuardianLive-tweeting at academic conferences: 10 rules of thumb, ger praktiska tips för konferensarrangörer för hur man ska organisera konferensens twittrande.

Bland annat finns följande råd:

  • Bestäm och sprid konferensens twitterflöde (s k hashtag #) i god tid och se till att det inte krockar med befintliga sådana
  • Inse att många följer twitterflödet utifrån och kan behöva lite mer info om evenemanget
  • Försöka att fråga om lov innan man twittrar ut bilder
  • Se till att tydligt visa när du citerar och när du ger egna åsikter
  • Ge många länkar som är kopplade till föreläsningarna

Inga kommentarer: