En ny bok, The Connected learners: A Step-by-Step Guide to Creating a Global Classroom, har skrivits av en grupp norska elever tillsammans med sin lärare och är en guide för lärare som vill kunna använda IT på ett pedagogiskt sätt. Boken är resultatet av ett projekt som Ann Michaelsen, lärare i engelska, och sina elever vid Sandvika gymnasium har genomfört för att visa hur man skapar ett digitalt klassrum och främjar kollaborativt lärande. Eleverna arbetade under ett år med att skriva boken för att sprida egna erfarenheter om kollaborativt lärande och samtidigt leva som de lär. Ett projekt i engelska blev en bok som nu publiceras internationellt och väcker intresse och reaktioner över hela världen. Ett lysande exempel på det globala klassrummet. Läs mer på klassens sajt Connected learners.
Från bokens introduktion (i pressmeddelandet om boken):
- This year our English class is an active, web-based, networked educational environment and we want to teach YOU how to master the skills of webucation. We will teach you how to make a blog and integrate it into your learning; we will discuss the positive effects of a digital classroom and inspire you to use digital tools.
Teachers sometimes struggle to find good use of digital tools for learning. At Sandvika High, 27 students have dedicated their first year of high school to test out different ways to combine pedagogy with technology in the classroom. In the process, we have written this book to share our knowledge and findings with you. Many teachers assume that students are tech savvy and experts in technology. The truth is that students mostly master only the areas they are interested in.
Our goal is to push you off a cliff into the swirling waters of digital education. After pushing you over the edge we will show you how to avoid the razor sharp rocks you might encounter in a digital world with unreliable websites and the constant danger of being distracted... So power up your computer and enjoy the ride.
1 kommentar:
Takk for at du skriver om prosjektet vårt! Det er spennende når lærere rundt om i verden forteller at de har kjøpt boken og at de liker den. Det må fremheves at boken er skrevet av elever og lærer! Det er viktig for poenget er at det er et teamarbeid der alle i klassen har lært mye! Både lærer og elever! Det er også et poeng at det som diskuteres blant lærere og andre i utdanningsmiljøene deles med elevene. Uten det leddet får ikke elevene mulighet til å delta i diskusjonene og komme med sine kommentarer! Det er poenget med prosjektet!
Skicka en kommentar