Sociala medier ger oss möjligheter att lyfta matteundervisning utanför klassrummet och skapa nya sätt att engagera elever och studenter. En artikel i The Journal, Web 2.0 in instruction: adding spice to math education, visar exempel på hur många lärare nu använder nya sociala verktyg för att skapa större engagemang och dynamik bland studenterna.
Ett bra ställe att börja är Math 2.0 Interest Group som erbjuder lärresurser, diskussionsforum, regelbundna webbmöten, e-post nyhetsbrev och länkar till mer kunskap. Denna webbplats innehåller bland annat nedanstående bildspel som förklarar fördelarna med mer nätbaserad matematikundervisning och innehåller många bra länkar (klicka gärna på knappen för helskärm under bildspelet).
En annan intressant webbplats för matematiklärare i grundskolan heter Natural Math.
1 kommentar:
KTH driver sedan i höstas ett projekt tillsammans med Stockholms skolor "Mattecoach på nätet" där studenter som ska bli mattelärare 4 kvällar i veckan coachar elever i Stockholms skolor. Se http://mattecoach.edu.stockholm.se
Skicka en kommentar