lördag 24 september 2011

Fördelarna med inspelade föreläsningar

En artikel av Donald Clark, Recording can improve a bad lecture! 7 surprising facts about recorded lectures, ger en rad fördelar med att spela in föreläsningar. Det tydligaste är att det är svårt att smälta allt i en engångsföreläsning och man blir okoncentrerad när man febrilt skriver anteckningar.

- You don’t have to know much about the psychology of learning to realise that a series of once-only, delivered lectures is pedagogic nonsense. We learn next to nothing from once-only experiences like unrecorded lectures. Indeed, everything we know about learning shows that repeated access to content is necessary for learning.

Han refererar till en studie som har frågat studenter om sn inställning till inspelade föreläsningar och fick följande resultat:
  • Studenter vill ha inspelningar på alla föreläsningar för att kunna se de i lugn och ro senare.
  • De vill inte se hela föreläsningen. Man kan spola förbi delar där läraren inte är tydlig eller tappar tråden lite.
  • Inspelningar kan förbättra prestation. De används mest inför tentamenstillfällen.
Clark tycker att lärare ska sluta fokusera på bara föreläsningar eftersom de är oftast bara envägskommunikation men om man måste föreläsa borde man spela in dem som en självklarhet.

- Now I don’t believe that lectures should hold such pedagogic sway in education. And even if you were to show me that lectures were a powerful teaching technique, I’d still claim that the majority of lecturers are not up to the task. But if you still insist on lectures, why not record them on this one principle only, that bad lectures can be improved by recording?

2 kommentarer:

Johani Karonen sa...

Is mass recording of any quality lectures the future? I argue against that and I think that both teachers and students are better of with a different development. Let's make it possible for teachers to preform recordings that can endure for a couple of years, that are well produced and that are made to stand by themselves and usable in similar courses by other teachers/schools. /Johani Karonen, University College of Skövde

Alastair Creelman sa...

I think that is Donald Clark's opinion too since he has been highly critical of recorded lectures in previous posts. What is interesting here is that if you insist on lecturing at least record them so they can be useful. One-off lectures are virtually useless.
However I agree that if we lecture we should do them well and in bite-sized modules rather than lengthy sessions.