- När det är ont om tid för undervisning så använder lärarna de digitala resurserna på ett sätt som de redan känner till och som de vet fungerar i lärmiljöerna för eleverna. Lärarna saknar tid för att utveckla sina erfarenheter och kunskaper om digitala resurser, och därmed även sin undervisning.
måndag 29 september 2014
Lärare hinner inte vidareutveckla sin digitala kompetens
Många lärare hinner inte vidareutveckla sin IKT-användning och resultatet är att digitala resurser används på traditionella sätt, mest för att söka information och skriva texter. Detta är en av slutsaterna i en avhandling av Ann-Katrin Perselli, doktorand i pedagogik vid Mittuniversitetet, Från datasal till en-till-en - en studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen. Avhandlingen undersöker lärares erfarenheter av och inställningen till digitala resurser som pedagogiska verktyg. Hon har studerat hur gymnasielärare har använt digitala resurser i sin undervisning i skolor där alla elever får egna datorer. Många lärare vill utveckla sin kompetens inom området men tiden räcker inte till. En artikel i nättidningen Skolvärlden, Lärare underutnyttjar digitala resurser, har en kort intervju med Ann-Katrin om avhandlingen:
- När det är ont om tid för undervisning så använder lärarna de digitala resurserna på ett sätt som de redan känner till och som de vet fungerar i lärmiljöerna för eleverna. Lärarna saknar tid för att utveckla sina erfarenheter och kunskaper om digitala resurser, och därmed även sin undervisning.
- När det är ont om tid för undervisning så använder lärarna de digitala resurserna på ett sätt som de redan känner till och som de vet fungerar i lärmiljöerna för eleverna. Lärarna saknar tid för att utveckla sina erfarenheter och kunskaper om digitala resurser, och därmed även sin undervisning.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar