Bild: Gleerups Utbildning AB |
- Boken innehåller aktuella studier som bygger på empirisk forskning, där implikationerna för pedagogens roll i undervisning står i fokus. I de olika kapitlen diskuteras hur kunskapssynen och därmed lärarrollen behöver förändras för att få ut det man vill av aktiviteter som bygger på användning av digitala medier. Digitaliseringen är här för att stanna, frågorna i dag rör hur de blir produktiva och inspirerande i skola och utbildning.
Tekniken är inte längre ny men utvecklar sig i en allt snabbare takt. Läraren är inte längre den självklara faktakällan eftersom information är tillgänglig överallt men utmaningen ligger i att hjälpa elever att hitta, sortera och kritiskt granska det de hittar på nätet.
Boken består flera kapitel under 4 huvudområden:
- Lärare och elever i designade områden
- Lärpraktiker utmanas
- Spela och lära: myter och möjligheter
- Teknologier och lärande: en utbildningshistorisk berättelse
Läs ett smakprov från boken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar