Photo by energepic.com from Pexels |
Lärarförbundets rapport visar bland annat:
- Var fjärde lärare svarar att deras undervisning störs av att digitala verktyg krånglar på hälften eller fler av lektionerna.
- 55 procent av lärarna i grundskolan (årskurs 7-9) svarar att deras undervisning störs av att digitala verktyg krånglar på hälften eller fler av lektionerna.
- 4 av 10 lärare svarar att krångel med digitala verktyg leder till störd studiero på hälften av lektionerna eller fler. Högst är siffran i grundskolan i årskurs 7-9 där 44 procent svarar detta.
- Nästan var tionde lärare svarar att de inte får någon it-support alls och majoriteten av de som får it-support svarar att de inte får it-support samma dag.
- Majoriteten av de kommunala huvudmännen ger inte skolorna it-support, it-pedagogiskt stöd eller resurser till kompetensutveckling i den utsträckning som behövs.
4 kommentarer:
Hej.
Beror det tekniska strulet på dålig teknik, eller beror det på dåliga kunskaper om hur man hanterar tekniken på personnivå.
Vad är skillnaden mellan de som inte har teknikstrul och de som har det?
En kombination enligt min tolkning av rapporten. Ibland ogenomtänkta inköp men ofta bristande support till lärarna och brist på kompetensutvecklingsmöjligheter. Ibland köper man "lösningar" utan att förankra den med lärarna.
Så är det nog. Men, det man ofta inte tänker på är att det även är upp till den enskilde läraren att lära sig hantera tekniken, och att ta åt sig av den service som finns. Inte alltid det ges tid till det, eller man är intresserad av hjälp - förrän det börjar strula. Och då är strulet ibland beroende på att man faktiskt inte lärt sig hantera tekniken, även om hjälp funnits. Man lägger helt enkelt inte tid på att vara proaktiv.
Det kan stämma i många fall fast så vill man helst inte skriva i en rapport. Ovilja och ointresse är nog också faktorer i spelet.
Skicka en kommentar