En mycket intressant bloggpost av Björn Lindeberg, Polariserade kunskapsdiskussioner, analyserar den ofta högljudda debatten mellan förespråkare för "kunskapsskolan" respektive "flumskolan". Den ena sidan förespråkar en traditionell modell för skolan med kunskap i fokus medan den andra sidan vill utveckla elevernas färdigheter att hämta och bearbeta kunskap. Han ser en växande polarisering där bägge sidor avviser bestämt den andra sidans argument.
- Men begreppsparen är inte särskilt väldefinierade, och även om de var det skulle de inte vara motsatspar i bemärkelsen varandra uteslutande. Därför blir också skoldebatten ganska hetsig och irriterad och mycket av frustrationen kanaliseras mot demoniserade meningsmotståndare (Jan Björklund, respektive ”flumvänstern i lärarutbildningen”). Vad man måste göra för att komma vidare är att ta sig förbi de endimensionella begreppsdefinitionerna och därefter se att spänningen mellan dem måste användas för att se på lärande i en helhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar