Många hävdar att genomströmningen på distanskurser är dålig och att distansstudenter inte är lika motiverade som kollegorna på campus. En ny studie visar att distansstudenter vid Karlstads universitet presterar över rikssnittet.
Lena E Johansson, utbildnings- och forskningssamordnare, och Lars Haglund, professor i ekonomi, har undersökt hur cirka 1600 distansstudenter upplever sina studier och vilka resultat de gör. Undersökningen visar att programstudenter på distans hade 85% genomströmning och att siffran för fristående kurser på distans var 55% 2009. Rikssnittet samma år var 80% på program och 47% på kurser. Under 2010 hade programstudenterna på distans en högre prestationsgrad än programstudenterna på campus; 91% jämfört med 86%.
Studien frågade studenterna om kritiska framgångsfaktorer för distansuntbildningar och bland annat lyfter de fram följande:
- Lärarnas tillgänglighet
- Lärarnas kompetens att hantera digitala medier
- Yrkesrelaterade kunskaper
- Tydlig information om kursen från början
- Möjlighet att skapa studiegrupper och tillgång till lärcentra för möten och support
Läs en längre artikel om studien på LearningNet.
3 kommentarer:
Jättekul att se, här lyfts viktiga faktorer fram.
Men det är för mig så självklart att lärarnas vana att hantera studiemiljön är avgörande - att man nästan inte fattar att det kan finnas kurser där lärare INTE är det. Skulle man öht anställa en lärare som inte kunde reda sig i den vanliga, fysiska skolmiljön?
Håller med dig Elisabet. Jag tror att lärarens engagemang och vana i lärmiljön är helt avgörande. Många lärare får ansvar för distansutbildningar utan kompetensutveckling inom området och då kan det bli fel när läraren inte inser att nätbaserad utbildning har andra krav och villkor.
öhh Elisabet, de anställs tyvärr sånna lärare. jag har stött på ett gäng. Bla en svenska lärare som inte kunde prata i grupp. Hon kanske skulle bli distanslärare, kunna skydda sig bakom en skärm liksom...
Skicka en kommentar