Högskolan Dalarna tar täten i Sverige när det gäller forskning inom nätbaserat lärande. Denna vecka har de lanserat en forskarskola, Nästa Generations Lärande, med 16 doktorander som ska forska i olika aspekter av nätbaserat lärande och nya möjligheter för lärande och undervisning. Detta ingår i en större satsning med en nordisk konferens i februari 2012 som ytterligare ett steg (se tidigare artikel Next Generation Learning Conference 2012).
Enligt en pressrelease från högskolan:
- Nu är 16 doktorander igång med sin forskning, som kommer att handla om en rad områden relaterade till nya sätt för undervisning och lärande. Exempel på rubriker som “Knowledge sharing between universities”, “Mobile content management systems for higher education”, “Assessment in distances courses in mathematics” eller “Learning in uneven pace” är områden som nu kommer att utforskas.
Mark Dougherty, föreståndare för forskarskolan från Högskolan Dalarna är förväntansfull.
- Det är en spännande satsning som i sanning är unik i sitt slag. Vi ser fram emot mycket intressanta arbeten från våra lovande doktorander, säger Mark Dougherty.
Denna satsning är viktig eftersom det saknas forskningsinitiativ inom detta område i Sverige. Vi får hoppas att flera inspireras av Dalarnas initiativ.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar