torsdagen den 1:e november 2012

Lärarens guide till Facebook

facebook by English106, on Flickr
Creative Commons Attribution 2.0 Generic License  by  English106

Facebook kan användas till stor fördel med studenter om man kan de grundläggande spelreglerna och förklarar syften med dem i förväg. En artikel på sajten Mashable, The teacher's guide to Facebook, innehåller många konkreta tips om fördelarna med att skapa en grupp i Facebook för din kurs.

Man ska helst inte blanda privatlivet med arbete och därför ska man skapa en Facebookgrupp för din klass som kan vara öppen för omvärlden men oftast blir bara för dem som du godkänner som medlemmar. Här kan man dela intressanta länkar kring kursen, diskutera, planera kommande aktiviteter och informera. Genom att använda Facebook som arbetsredskap kan man även få möjligheter att diskutera frågor kring nätidentitet, säkerhet och källkritik.

Om du tänker kombinera en Facebookgrupp med en lärplattform är det viktigt att tydligt definiera skillnaden mellan dem och varför:

“If a professor uses a course management system and also interacts with the student on Facebook, the student may perceive that it is fine to conduct school business on Facebook, too. This can get a professor and student into hot water. I would never want a student asking me a question about grades or other school business on Facebook. That information needs to be documented via an official school channel — that is, school email or through the course management system.”

Se även Mashables Beginner's guide to Facebook för flera nyttiga tips, även för de mer erfarna.

Inga kommentarer: