tisdagen den 13:e november 2012

Utbildning bör inspireras av datorspel

Skolan bör lära sig av datorspelens pedagogik när det gäller att skapa engagemang och väcka nyfikenhet. Det menar Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Jönköping, i en artikel och radioreportage av SR P4 Jönköping, Dataspel kan hjälpa i skolan. Forskare vid högskolan undersöker hur datorspel lyckas fånga vår uppmärksamhet oftast i stark kontrast mot skolarbete.

- I studien som gjorts visar det sig att spelen byggs på en tydlig berättelse, du som spelare får snabbt en idé om vad spelet går ut på. Där är skolan inte alls lika bra på att förklara varför en elev exempelvis ska lära sig matematik. En annan skillnad är tävlingsmomentet som är väldigt tydlig i dataspelen.

Spelet anpassar sig efter dina förutsättningar och ger regelbundna belöningar och uppmuntran. Om du lär dig snabbt får du allt mer utmanande uppdrag att lösa medan om du har problem så får du prova dig fram i små steg. Det viktigaste är att du känner att du lyckas allt efter egna förutsättningar.

Lyssna på radioreportaget här:

Lyssna: Dataspel kan ge skolan ett nytt sätt att arbeta

1 kommentar:

Carl Heath sa...

Hej,

I detta sammanhanget är det bra med lite perspektiv på Kroksmark. Rekommenderar varmt nedanstående kommentar och satir.

Kommentar:
http://spelvetenskap.blogspot.se/2012/10/las-pa-kroksmark.html

Satir:
http://spelvetenskap.blogspot.se/2012/10/vad-nojesfaltet-kan-lara-oss-om-larande.html

Vänligen,

Carl