Rapporten menar att MOOC-utvecklingen är något som alla lärosäten bör förhålla sig till och följa. Rapporten innehåller följande huvudrekommendationer:
- En kraftig investering i digital kompetensutveckling för alla anställda inom högre utbildning.
- Etablering av en forskningsmiljö för kunskapsutveckling och överföring kopplade till lärandeanalys (Learning analytics).
- Satsning på en vidareutveckling av den nationella infrastrukturen för nätbaserat lärande och en ny infrastruktur för MOOCs i synnerhet.
- Närmare utredning om en gemensam nationell MOOC-plattform eller om alternativa lösningar finns.
Rapporten innehåller en grundlig analys om MOOCens bakgrund och global utveckling och sedan skriver om nyckelfrågor som modeller, interaktivitet, kvalitet, bedömning, upphovsrätt, öppenhet, koppling till arbetslivet samt ekonomiska och administrativa konsekvenser. Norge är därmed en av de första länderna i världen som har en utredning om MOOCs på nationell nivå beställd av regeringen.
Ladda ner hela rapporten som pdf-fil: MOOC til Norge. Nye digitale læringsformer i høyere utdanning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar