Brittiska QAA (Quality Assurance Agency for Higher Education) har publicerat en ny rapport som ger en bra översikt på de senaste årens forskning kring kvalitet i MOOCs (Massive Open Online Courses), MOOCs and Quality: A Review of the Recent Literature. Idag erbjuder många brittiska universitet öppna nätkurser främst genom den brittiska MOOC-konsortiet FutureLearn (29 brittiska lärosäten plus många utländska) men även inom de amerikanska konsortier Coursera och EdX.
Rapporten reder ut de grundläggande begreppen kring MOOCs och undersöker olika teorier och erfarenheter kring kvalitet. Om du behöver en kort introduktion på 24 sidor till de senaste idéerna och aktuell forskning inom området är denna rapport en bra utgångspunkt.
This literature review presents a number of different perspectives relating to the nature of Massive Open Online Courses (MOOCs) and considerations of quality.
It is an output from the recently established QAA MOOCs Network, which is designed to facilitate the sharing of experiences, knowledge and good practice in this area. More information about the Network is available through our MOOCs Network LinkedIn group, or via Twitter #MOOCsNetwork.
Ladda ner rapporten som pdf-fil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar