torsdag 22 december 2011

Har vi svårt att koncentrera oss?


Debatten kring användningen av mobiler och datorer i klassrummet fortsätter. Det är inte ovanligt att en lärare har svårt att skapa ögonkontakt med sina studenter eftersom alla sitter med en skärm framför sig. Det finns förstås många positiva sidor till datorer i klassrummet: en kanal för diskussion, söka mer information, kommentera, anteckna mm. Men för den som talar är det oroväckande när man inte riktigt vet om någon lyssnar över huvudtaget.

Detta är temat för en artikel av Doug Ward i Mind/Shift, New Etiquette for Using Tech, In and Out of Class. Han är orolig för risken att vi glömmer konsten att visa uppmärksamhet och koncentrera oss. Men det här gäller oss alla, inte bara ungdomar. På allt fler möten, kurser och konferenser tittar deltagarna i alla åldrar mer på sina skärmar än på dem som talar. Vi behöver mer diskussion om hur vi beter oss is sådana situationer.

- We want our students to be engaged because engagement fosters learning. And yet the rules of engagement are changing - in education, in business, in life. We once knew and accepted the unwritten standards of etiquette: When a speaker spoke, we paid attention. We may have taken notes, but we listened respectfully, eyes forward. Being present and attentive was simple courtesy. 
Now, though, we’re redrawing boundaries without discussing why the original ones existed in the first place — or understanding what impact the new boundaries may have. Our tolerance and our culture are changing one tweet at a time.

1 kommentar:

charlotta wasteson sa...

Tack för ännu ett bra inlägg!

Tänkvärt: att det kanske finns det fler skäl än artighet till varför man bör ha ögonkontakt och visa uppmärksamhet när någon talar med en ...