Frågan om hur digitala medier påverkar språklärande, språkundervisning och språkutbildning är i fokus för 250 internationella forskare under konferensen Eurocall 2012 som äger rum 22-25 augusti vid Göteborgs Universitet. Temat för konferensen är Computer Assisted Language Learning - using, learning, knowing.
- Det har skett en förskjutning under det senaste årtiondet vad gäller digitala mediers betydelse inom språklärandet, från förskola upp till och med högskolenivå, säger Sylvi Vigmo, universitetslektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och koordinator för Eurocall 2012.
Medan exempelvis datorer tidigare sågs mer som träningspartners för att lära språk innebär dagens webb 2.0 samt de sociala medierna att användarna har helt andra möjligheter till interaktivitet och samarbete.
- Den forskning som respresenteras här uppmärksammar i stor utsträckning just detta, hur språket används i de sammanhangen och där själva språkträningen och språklärandet inte är utgångspunkten utan språket är ett kommunikationsmedel, säger Sylvi Vigmo.
En av konferensens huvudtalare är professor Paige D. Ware från Dallas, USA. Hennes forskning fokuserar både på användningen av multimedier för att främja språk- och skrivkunnighet bland ungdomar, samt på användningen av Internetbaserad kommunikation för att främja interkulturell medvetenhet.
Under konferensen kan du följa flera föreläsningar via webben. Länken till direktsändning finns på sidan Virtual strand.
Källa: Pressmeddelande på Newsdesk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar