Många fall av plagiering beror till stor del på bristande kunskap hos studenten. I synnerhet råder det många missuppfattningar om nätbaserade resurser och det är viktigt att alla studenter lär sig spelreglerna.
En artikel i amerikanska Faculty Focus, An Assignment that Prevents Plagiarism, beskriver ett väldigt effektivt sätt att motverka plagiering som kan anpassas till vilket ämnesområde som helst. Studenterna fick först ta sig genom en kort nätbaserad kurs i plagiering och akademiskt skrivande. Sedan fick de en kort uppsats inom deras ämne som läraren hade skrivit. Uppsatsen hade bra struktur och många referenser från trovärdiga källor men innehöll 10 fall av plagiering. Studenternas uppgift var att upptäcka dessa och skriva om uppsatsen så att den var rätt. Dessutom fick de skriva en kort avslutning med referenser.
Genom att arbeta praktiskt på detta sätt fick studenterna en mycket tydligare förståelse för plagieringsfrågor och det blev en markant minskning av disciplinärenden efteråt.
- Student scores on the corrected essay—they had to identify and correct at least 70 percent of the plagiarized content and correct at least one example of each kind of plagiarism—indicated their understanding of plagiarism. They were able to identify it and make the necessary corrections. The authors also asked students for their perceptions of how well they understood plagiarism before and after the assignment. In the two years when the assignment was first used, 32 percent and 40 percent, respectively, rated their initial knowledge of plagiarism as good. That percentage jumped to 85 for both cohorts after they had completed the assignment.
Referens: McGowan, S., and Lightbody, M. (2008). Enhancing students’ understanding of plagiarism within a discipline context. Accounting Education, 17 (3), 273-290.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar