Institutionen för lärarutbildning och skolforskning vid Universitetet i Oslo har tagit fram ett intressant koncept för närbaserad examination. I samma examinationstillfälle används flera digitala verktyg. Studenterna har haft en 6-timmars examination uppdelad i tre: del 1 var ett flervalstest med automatisk rättning, del 2 en uppgift baserad på kurslitteraturen och del 3 var en case study i videoformat som ska tolkas, problematiseras och analyseras med förankring i litteraturen och forskning. Under flervalstestet får inte studenterna använda andra resurser på nätet men i de andra delarna är det helt tillåtet att använda nätet och samarbeta.
Vid senare tillfällen har institutionen satsat mer på videoanalys hellre än flervalstest. Försöken har varit framgångsrika enligt de ansvariga och satsningen fortsätter.
Läs mer
- Artikel på institutionens hemsida: Digital eksamen ved ILS.
- Artikel i nättidningen Synkron: Digital exams - all resources allowed! (sidor 12-13)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar